Nabo til vejarbejdet

Letbaner i andre byer

 

Odense genopfinder ikke den dybe tallerken, når der hen over de kommende år bliver bygget letbane i byen. Tværtimod trækker Odense på solide erfaringer fra mange byer i udlandet, hvor den moderne sporvogn, letbanen, virkelig har fået en renæssance.

I sommeren 2016 havde hele 195 byer i Europa en form for letbane eller sporvogn. Og antallet af medlemmer i ”letbaneklubben” vil meget snart runde 200.

Flere og flere byer har nemlig fået øjnene op for de gevinster, som moderne sporvogne eller letbaner bringer med sig: Effektiv og komfortabel transport, et bedre bymiljø og større investeringslyst.

 

Hvad er forskellen på en letbane og en sporvogn?

 

Alene i Danmark og Sverige er en håndfuld nye byer ved at melde sig ind i klubben af letbanebyer. Både i Lund, Malmø, Aarhus, København og så selvfølgelig Odense er man i gang med at bygge eller projektere helt nye letbanesystemer.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined
Letbanen i Nottingham åbnede i 2004. I 2011 blev byen kåret til "least car dependant city in Britain". 

 

Tendensen med at lade de gamle sporvogne genopstå som moderne letbaner ses over alt i Europa. Hvert år indfører eller genindfører nye byer letbaner. Alene siden årtusindskiftet er der kommet næsten 50 nye navne på listen over letbanebyer.

Det gælder både metropoler som London, Madrid og Athen, som har bygget helt nye letbanesystemer til at supplere deres i forvejen omfattende net af offentlig transport. Men også mange mellemstore byer, der kan sammenlignes med Odense, er kommet med.

Især i Frankrig er en lang række mellemstore byer nu medlem af letbaneklubben. Det gælder blandt andre Montpellier, Orleans, Nice, Le Mans, Reims og Tours – for bare at nævne nogle få af de i alt 21 franske byer, der har indført helt nye sporvogne eller letbaner siden år 2000.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined
Første etape af Bybanen i Bergen åbnede i 2010. Siden er to etaper yderligere blevet tilføjet, og en fjerde er på vej.

 

Dertil kommer selvfølgelig en masse europæiske byer, som ”altid” har haft sporvogne. Mange steder bliver nye strækninger løbende tilføjet, ligesom vognene bliver opgraderet, efterhånden som den teknologiske udvikling indhenter det gamle materiel.

 

Eksempelvis har rigtig mange tyske byer haft sporvogne siden 1800-tallet og aldrig afskaffet dem. I stedet er sporvognsnettene gennem tiden blevet opdateret og udbygget til det 21. århundrede, hvor de fortsat bliver udviklet.

 

Det gælder blandt andet i Dresden – for bare at nævne et enkelt eksempel blandt mange. Her åbnede den første sporvognslinje helt tilbage i 1872. I 2008 blev DDR-tidens aldrende vogne erstattet af 166 nye togsæt fra Bombardier. Togene kører på i alt 134 kilometer spor fordelt på 13 forskellige letbane- og sporvognslinjer på kryds og tværs af hele byen – og der bliver fortsat bygget nye.

 

 

Historien om sporvognene i Odense

 

 

Argumenterne for at bygge nye letbaner og moderne sporvogne er de samme alle steder:

 

Man ønsker en moderne, komfortabel og grøn form for offentlig transport, der kan flytte store grupper af mennesker mellem vigtige nøglepunkter i byen. Og man ønsker at byudvikle på en måde, der skaber vækst og nye byrum langs linjen – til glæde for borgere og erhverv.

 

Vi har samlet tre ”cases” fra Europa, der på mange måder kan sammenlignes med Odense, og som har høstet nogle af de gevinster, Odense også gerne vil hente med en letbane. Det er blandt andet fra disse byer, at inspirationen til Odense Letbane er kommet:

 

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

I 2011 åbnede én af Europas mest vellykkede letbaner i den vestfranske by Angers. Det er i høj grad Angers, der bliver kigget mod, når man skal finde inspiration til, hvad der virker.


Bergen: Færdig før deadline og under budgettet 

Bergen er et bevis på, at store infrastrukturprojekter ikke altid ender i ekstraregninger og forsinkelser. Da anden etape af letbanen åbnede, skete det to måneder før tid – og til 300 millioner kroner mindre end budgetteret.


Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

For 15 år siden var engelske Nottingham plaget af tæt biltrafik. Men siden er udviklingen vendt, og i 2011 blev byen kåret som ”least car dependant city in Britain”. Den mindst bilafhængige by i Storbritannien.

 

Download en liste fra Wikipedia.org over europæiske byer med letbane eller sporvogn (excelark) 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Odense er for alvor i bevægelse i dag. Eventyrløbet har 40-årsjubilæum og byen er fyldt med store og… Odense er for alvor i bevægelse i dag. Eventyrløbet har 40-årsjubilæum og byen er fyldt med store og små løbere. Kig forbi letbanens stand på Møllemarksvej, hvor du, ud over at få mere at vide om letbanen, kan vinde en lækker t-shirt 👕🏃🏃🏻‍♀️#byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #eventyrløbet Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i… Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i ti tegninger. Odense Letbane er selvfølgelig med :-). #byenibevægelse #odenseletbane #tbt #fragadetilby #odenseby Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor fl… Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor flok odenseanere har fået røde kinder, gode ben - og er blevet klogere på letbanens arbejde. Læs mere om, hvordan du kan komme på en guidet cykeltur på Odense Letbanes hjemmeside. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyodense #cyklisternesby #cykeltur Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins … Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins Bro. På sigt bliver det dog de ca. 7000 træer fordelt på 20 sorter, der vil dominere det rekreative område. Skoven bliver etableret som erstatning for skovarealer, der er fældet på grund af letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyskov Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #by… Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #byenibevægelse #fragadetilby #odenseletbane #nyodense #odenseby Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker … Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker på deres dør for at fortælle om letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #mitodense #odenseby #bankepåbesøg April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, let… April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, letbanen kommer til at passere på sin vej 🌼☀️🚋. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #kongenshave Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu gi… Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu giver liv og farve til området. #odenseletbane #nyodense #byenibevægelse #fragadetilby #tbt Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste p… Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste par år. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #nyodense UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af e… UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af en letbane i en grøn by. #odenseletbane #byenibevægelse #odenseby #byrumspolifylla #ungvest @arnklit Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza p… Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza på Østre Stationsvej. #lokalavisenodense #byenibevægelse #odenseby #odenseletbane Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads … Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads til biler igen efter et større arbejde med at tilslutte det nye klimarør til tilstødende ejendomme. #http://gaffa.dk/login/activate/rpGrpAp5CoYsiYiUbyenibevægelse #odenseletbane #odenseby #trafikiodense #lokalavisenodense
Nyheder
×