Nabo til vejarbejdet

Letbaner i andre byer

 

Odense genopfinder ikke den dybe tallerken, når der hen over de kommende år bliver bygget letbane i byen. Tværtimod trækker Odense på solide erfaringer fra mange byer i udlandet, hvor den moderne sporvogn, letbanen, virkelig har fået en renæssance.

I sommeren 2016 havde hele 195 byer i Europa en form for letbane eller sporvogn. Og antallet af medlemmer i ”letbaneklubben” vil meget snart runde 200.

Flere og flere byer har nemlig fået øjnene op for de gevinster, som moderne sporvogne eller letbaner bringer med sig: Effektiv og komfortabel transport, et bedre bymiljø og større investeringslyst.

 

Hvad er forskellen på en letbane og en sporvogn?

 

Alene i Danmark og Sverige er en håndfuld nye byer ved at melde sig ind i klubben af letbanebyer. Både i Lund, Malmø, Aarhus, København og så selvfølgelig Odense er man i gang med at bygge eller projektere helt nye letbanesystemer.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined
Letbanen i Nottingham åbnede i 2004. I 2011 blev byen kåret til "least car dependant city in Britain". 

 

Tendensen med at lade de gamle sporvogne genopstå som moderne letbaner ses over alt i Europa. Hvert år indfører eller genindfører nye byer letbaner. Alene siden årtusindskiftet er der kommet næsten 50 nye navne på listen over letbanebyer.

Det gælder både metropoler som London, Madrid og Athen, som har bygget helt nye letbanesystemer til at supplere deres i forvejen omfattende net af offentlig transport. Men også mange mellemstore byer, der kan sammenlignes med Odense, er kommet med.

Især i Frankrig er en lang række mellemstore byer nu medlem af letbaneklubben. Det gælder blandt andre Montpellier, Orleans, Nice, Le Mans, Reims og Tours – for bare at nævne nogle få af de i alt 21 franske byer, der har indført helt nye sporvogne eller letbaner siden år 2000.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined
Første etape af Bybanen i Bergen åbnede i 2010. Siden er to etaper yderligere blevet tilføjet, og en fjerde er på vej.

 

Dertil kommer selvfølgelig en masse europæiske byer, som ”altid” har haft sporvogne. Mange steder bliver nye strækninger løbende tilføjet, ligesom vognene bliver opgraderet, efterhånden som den teknologiske udvikling indhenter det gamle materiel.

 

Eksempelvis har rigtig mange tyske byer haft sporvogne siden 1800-tallet og aldrig afskaffet dem. I stedet er sporvognsnettene gennem tiden blevet opdateret og udbygget til det 21. århundrede, hvor de fortsat bliver udviklet.

 

Det gælder blandt andet i Dresden – for bare at nævne et enkelt eksempel blandt mange. Her åbnede den første sporvognslinje helt tilbage i 1872. I 2008 blev DDR-tidens aldrende vogne erstattet af 166 nye togsæt fra Bombardier. Togene kører på i alt 134 kilometer spor fordelt på 13 forskellige letbane- og sporvognslinjer på kryds og tværs af hele byen – og der bliver fortsat bygget nye.

 

 

Historien om sporvognene i Odense

 

 

Argumenterne for at bygge nye letbaner og moderne sporvogne er de samme alle steder:

 

Man ønsker en moderne, komfortabel og grøn form for offentlig transport, der kan flytte store grupper af mennesker mellem vigtige nøglepunkter i byen. Og man ønsker at byudvikle på en måde, der skaber vækst og nye byrum langs linjen – til glæde for borgere og erhverv.

 

Vi har samlet tre ”cases” fra Europa, der på mange måder kan sammenlignes med Odense, og som har høstet nogle af de gevinster, Odense også gerne vil hente med en letbane. Det er blandt andet fra disse byer, at inspirationen til Odense Letbane er kommet:

 

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

I 2011 åbnede én af Europas mest vellykkede letbaner i den vestfranske by Angers. Det er i høj grad Angers, der bliver kigget mod, når man skal finde inspiration til, hvad der virker.


Bergen: Færdig før deadline og under budgettet 

Bergen er et bevis på, at store infrastrukturprojekter ikke altid ender i ekstraregninger og forsinkelser. Da anden etape af letbanen åbnede, skete det to måneder før tid – og til 300 millioner kroner mindre end budgetteret.


Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

For 15 år siden var engelske Nottingham plaget af tæt biltrafik. Men siden er udviklingen vendt, og i 2011 blev byen kåret som ”least car dependant city in Britain”. Den mindst bilafhængige by i Storbritannien.

 

Download en liste fra Wikipedia.org over europæiske byer med letbane eller sporvogn (excelark) 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×