Nabo til vejarbejdet
Letbanen i drift

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

 

I 2011 åbnede én af Europas mest vellykkede letbaner i den vestfranske by Angers. Det er i høj grad Angers, der bliver kigget mod, når man skal finde inspiration til, hvad der virker.

Odense havde på et tidligt stadie en delegation af politikere og embedsfolk på studietur til Angers. For der er flere grunde til at sammenligne Angers med Odense. Dels er byerne lige store. Alt efter hvor meget man regner med til selve byen, har Angers 155.000 – 215.000 indbyggere. Og dels er formålet med letbanen også at skabe byudvikling og vækst langs letbanens linje.


Artiklen fortsætter under billedet

undefined

Men der er også nogle fælles infrastrukturelle træk. Ligesom i Odense har man i Angers lukket byens centrale del af for biltrafik for at skabe et helt nyt byrum for fodgængere, hvor det kun er letbanen, der kommer til at køre. Og ligesom i Odense forbinder letbanen i Angers også byens store universitetshospital med centrum og banegården.

I Angers kan man se, hvordan funktionalitet og æstetik kan gå op i en højere enhed. Der er skabt nye byrum og pladser, og letbanen spiller smukt sammen med resten af byen med græsklædte spor og flisebelagte pladser, der deles med fodgængere. Det er noget, man i høj grad vil prøve at efterligne i Odense.


Artiklen fortsætter under billederne 

undefined
Langs hele letbanesporet i Angers er veje, cykelstier, pladser og tilstødende arealer blevet gentænkt, således at letbanen har ført lokal bydelsudvikling med sig også. Det samme er tanken i Odense, hvor der også kommer et grønt spor gennem byen med nye byrum på udvalgte pladser.

 

Byggeriet af letbanen i Angers var – som det forventes i Odense – hårdt i perioder. Det er ingen spøg at grave en letbane 14 kilometer gennem en by, der også skal fungere i hverdagen. Butikslivet var presset langs linjen, og der var folkelig modstand mod byggeprojektet.

Efter åbningen i 2011 er stemningen dog vendt. Nu ligger nogle af byens mest attraktive erhvervsgrunde og butiksarealer langs letbanelinjen, der har givet naboerne en stigning i ejendomsværdien. Samtidig er biltrafikken faldet mærkbart i byen. Der er derfor bred folkelig opbakning til byggeriet af letbanens anden etape, som skal forbinde byens store universitet med centrum – i øvrigt også som i Odense.

 

FAKTA OM LETBANEN I ANGERS

Letbanen, der åbnede i 2011, kører fra forstaden Avrillé i nord, gennem centrum og til forstaden Roseraie i syd.

Der er 25 stationer langs ruten, som i alt er 12 kilometer lang. Den samlede tur tager 37 minutter.

Anden etape af letbanen, som er 15 kilometer lang, og som skal krydse på tværs af første etape, skal efter planen åbne i 2020.

Togsættene er af typen Citadis 302 fra franske Alstom. De bruges også i blandt andet Madrid, Melbourne, Buenos Aires og Jerusalem.

 

Bergen: Færdig før deadline og under budgettet

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×