Nabo til vejarbejdet
Letbanen i drift

Bergen: Færdig før deadline og under budgettet

  

Letbanen i norske Bergen, Bybanen, er et fysisk bevis på, at store infrastrukturprojekter ikke altid ender i ekstraregninger og forsinkelser. Da anden etape af letbanen åbnede i 2013, skete det to måneder før tid – og til 300 millioner kroner mindre end budgetteret.

I Bergen er letbanen finansieret af en betalingsring for bilister, der har eksisteret i mange år – meget lig den københavnske betalingsring, der var et tema i den danske folketings-valgkamp i 2011. I Odense bliver letbanen finansieret af Odense Kommune i samarbejde med Staten og med et mindre bidrag fra Region Syddanmark.



Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Bergen er cirka på størrelse med Aarhus – og altså lidt større end Odense. Men på få år har nordmændene fået smag for at bygge moderne letbaner i et nordisk snit. Første etape af Bybanen blev påbegyndt i 2007 og færdiggjort i 2010.

Anden etape, der forlængede linjen til 10 kilometer og tilføjede yderligere fem stationer, stod som sagt færdig i 2013 – før tid og under budgettet. Og i 2016 åbner den tredje etape, som føjer yderligere 3,5 kilometer spor og fem stationer mere til på vej mod Bergen Lufthavn.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

I Bergen forbinder letbanen centrum med især byens universitet og store komplekser med studieboliger i udkanten af byen. Det store indkøbscenter, Lagunen, i Bergen blev med byggeriet af anden etape også forbundet med resten af byen.

Letbanen i Bergen har i øvrigt et dansk aftryk. Det københavnske bureau, Kontrapunkt, har nemlig været med til at designe stationerne og Bybanens generelle visuelle udtryk. I Odense er det NIRAS, der sammen med PLH Arkitekter og franske Villes et Paysages står for designet. I begge byer har man vægtet det nordiske, lette og enkle i den visuelle identitet.

 

FAKTA OM LETBANEN I BERGEN

Bybanen i Bergen er cirka 10 kilometer lang og har 20 stationer – den forbinder byens centrum med indkøbscentret Lagunen.

Med tredje etape til Bergen Lufthavn, der forventes at åbne i 2016, bliver letbanen i alt 13,5 kilometer lang og kommer til at have 25 stationer.

I Bergen har man valgt togsæt fra schweiziske Stadler af typen Variotram – samme type som kommer til at køre i Aarhus.

 

Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×