Nabo til vejarbejdet

Bergen: Færdig før deadline og under budgettet

  

Letbanen i norske Bergen, Bybanen, er et fysisk bevis på, at store infrastrukturprojekter ikke altid ender i ekstraregninger og forsinkelser. Da anden etape af letbanen åbnede i 2013, skete det to måneder før tid – og til 300 millioner kroner mindre end budgetteret.

I Bergen er letbanen finansieret af en betalingsring for bilister, der har eksisteret i mange år – meget lig den københavnske betalingsring, der var et tema i den danske folketings-valgkamp i 2011. I Odense bliver letbanen finansieret af Odense Kommune i samarbejde med Staten og med et mindre bidrag fra Region Syddanmark.



Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Bergen er cirka på størrelse med Aarhus – og altså lidt større end Odense. Men på få år har nordmændene fået smag for at bygge moderne letbaner i et nordisk snit. Første etape af Bybanen blev påbegyndt i 2007 og færdiggjort i 2010.

Anden etape, der forlængede linjen til 10 kilometer og tilføjede yderligere fem stationer, stod som sagt færdig i 2013 – før tid og under budgettet. Og i 2016 åbner den tredje etape, som føjer yderligere 3,5 kilometer spor og fem stationer mere til på vej mod Bergen Lufthavn.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

I Bergen forbinder letbanen centrum med især byens universitet og store komplekser med studieboliger i udkanten af byen. Det store indkøbscenter, Lagunen, i Bergen blev med byggeriet af anden etape også forbundet med resten af byen.

Letbanen i Bergen har i øvrigt et dansk aftryk. Det københavnske bureau, Kontrapunkt, har nemlig været med til at designe stationerne og Bybanens generelle visuelle udtryk. I Odense er det NIRAS, der sammen med PLH Arkitekter og franske Villes et Paysages står for designet. I begge byer har man vægtet det nordiske, lette og enkle i den visuelle identitet.

 

FAKTA OM LETBANEN I BERGEN

Bybanen i Bergen er cirka 10 kilometer lang og har 20 stationer – den forbinder byens centrum med indkøbscentret Lagunen.

Med tredje etape til Bergen Lufthavn, der forventes at åbne i 2016, bliver letbanen i alt 13,5 kilometer lang og kommer til at have 25 stationer.

I Bergen har man valgt togsæt fra schweiziske Stadler af typen Variotram – samme type som kommer til at køre i Aarhus.

 

Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby
Nyheder
×