Nabo til vejarbejdet

Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

 

For 15 år siden var engelske Nottingham plaget af tæt biltrafik. Men siden er udviklingen vendt, og i 2011 blev byen kåret som ”least car dependant city in Britain”. Den mindst bilafhængige by i Storbritannien.

Det skyldes en mangeårig satsning på kollektiv trafik, hvor ikke mindst den lokale letbane har spillet en afgørende rolle. Det har gjort Nottingham til foregangsby for andre – og dermed et hyppigt mål for studieture.

Letbanen i Nottingham åbnede i 2004. Den betjener nogle af byens syv store ”park and ride-anlæg” med i alt 4000 parkeringspladser i udkanten af byen, mens andre bliver betjent af shuttlebusser. Herfra er det nemt som pendler, handlende eller besøgende at parkere sin bil og komme ind til centrum. Parkeringen er gratis, når man køber en billet til offentlig transport.

Også i Odense er der planlagt et stort park and ride-anlæg ved motorvejen syd for byen, hvor knap 800 P-pladser skal ligge klods op af letbanen med let omstigning mod Odense C.



Artiklen fortsætter under billedet 

undefinedEtape 2 af Nottinghams letbane åbner i 2015. Den fører ad to spor ud i de sydlige forstæder og mere end fordobler antallet af kilometer og stationer, som byens letbane strækker sig over.

 

Old Market Square er Nottinghams centrale plads og byens hjerte. Den er blevet bygget helt om, siden letbanen kom til. I dag er den helt bilfri, og det er kun letbanen, der kører igennem. Lidt ligesom tankegangen er i Odense, hvor den nye, bilfri bydel på den lukkede Thomas B. Thriges Gade skyder op samtidig med letbanen.

I Nottingham, der er lidt større end Odense, er det lykkedes at omdanne byens centrum og lukke den af for biltrafik, uden at det er gået ud over det lokale handelsliv. Også selvom man er gået radikalt til værks for at få titlen som ”den mindst bilafhængige by i Storbritannien”. Derfor er Nottingham også én af de byer, som Odense skæver til, når der skal findes inspiration til at lave et effektivt og moderne kollektivt transportsystem.

 

FAKTA OM LETBANE I NOTTINHGAM

Letbanens første etape åbnede i 2004. Den forbinder forstaden Hucknall i nord med byens centrum og Banegård, den er 14 kilometer lang og har 23 stationer.

Anden etape, som åbnede i august 2015, mere end fordoblede længden og førte letbanen ad to spor med 28 nye stationer til de sydlige forstæder, Clifton og Chilwell.

15 Bombardier-tog af typen Incentro AT5/6 kører på første etape. Der er indkøbt 22 nye Alstom Citadis 302-tog til anden etape.

 

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby
Nyheder
×