Nabo til vejarbejdet

Historien om sporvognene i Odense

 

 

Fra 1911 og frem til 1952 kørte der sporvogne i Odense. Hvorfor genopstår sporvognene som moderne letbaner over hele Europa?

 

Der har tidligere været offentlig transport i form af elektriske vogne på skinner i Odenses gader. Fra 1911 og frem til 1952 kørte der sporvogne mellem banegården og de to endestationer ved Fruens Bøge. Mellem 1913 og 1939 kørte der desuden sporvogne ud til Odense Havn og Skibhuskvarteret.

 

Hovedlinjen kørte fra Odense Zoo, ind omkring banegården, forbi Flakhaven og ud af Hunderupvej til Bülowsvej. Den var fra begyndelsen meget populær. Fra premieren i september 1911 og frem til marts 1913 havde sporvognene i alt 2,2 millioner passagerer på den 5,5 kilometer lange strækning.

 

Det var et ganske imponerende tal, når man tager i betragtning, at Odense dengang kun havde cirka 43.000 indbyggere.

 

På grund af succesen blev driften allerede efter nogle få måneder udvidet, så sporvognene kørte hvert syvende minut – i tidsrummet mellem klokken 07 og 23.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined
I dag er nogle af de gamle sporvogne og andre effekter fra Odense udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm nord for Ringsted.

 

 

Hovedlinjens østlige del blev i 1923 forlænget, så den via Læssøegade kørte helt ud til Hunderup Skov - omtrent der, hvor Skovsøen i Fruens Bøge ligger i dag.

 

Der blev også tilføjet nye sporvognslinjer. Først en linje til Odense Havn, som blev indviet i april 1913. Havnelinjen blev dog aldrig den samme succes som hovedlinjen, og den blev nedlagt i 1926, hvor den blev erstattet af Skibhuslinjen. Den kørte indtil 1939 fra Banegården og ud af Skibhusvej.

 

De odenseanske sporvogne var i begyndelsen malet grønne. De kunne dog være vanskelige at se for svagtseende på villavejene, når der var blade på træerne. Derfor blev alle vogne efter 1928 malet i den mørkerøde farve, som mange ældre odenseanere nok kan huske.

 

 

Hvordan bliver det grønne Odense sikret?

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Gammel sporvogn og bus ved Albani Torv.

 

 

På trods af den indledende succes blev Odense alligevel den første af de tre danske sporvogns-byer, der lukkede ned for driften. Som sagt allerede i 1952 – efter godt 40 år.

 

På dette tidspunkt skabte sporvognene i stigende grad problemer på vejbanerne, hvor de skulle dele pladsen med stadigt flere biler. Det skabte risiko for både trafikpropper og ulykker.

 

Samtidig var materiellet blevet forældet. Der kørte stadig sporvogne rundt i Odenses gader, som stammede helt tilbage fra åbningen i 1911, og de nyeste motorvogne var blevet indkøbt i 1924. De aldrende sporvogne blev derfor af mange opfattet som gammeldags og ukomfortable.

 

Derfor blev det besluttet af skifte til moderne busser, og den sidste odenseanske sporvogn kørte i remise den 1. juli 1952. Aarhus fulgte efter i 1971, mens København havde sporvogne frem til 1973.

  

 

Erfaringer med letbaner i andre byer

 

  

I dag er alle tre byer dog i gang med at anlægge eller planlægge nye spor gennem byen. I Aarhus åbner den nye letbane i 2017, mens Odense Letbane efter planen skal åbne i slutningen af 2020. Københavns Ring 3- letbane kommer til lidt senere.

 

Hvordan kan det være, at det igen er blevet et hit at bygge letbaner, som et stykke hen ad vejen kan opfattes som de gamle sporvognes arvtager?

 

Jo, først og fremmest er problemerne med de gamle sporvogne blevet løst.

 

Når man i dag bygger moderne letbaner i Danmark, bliver de bygget sådan, at de på størstedelen af strækningen kører i deres eget spor – ved siden af vejbanerne. Dermed kan letbanen komme frem, selvom bilerne holder i kø. Ligesom letbanen ikke er til gene for den øvrige trafik, hvor den kører i sit eget spor.

 

Det er det selvstændige spor på størstedelen af strækningen, der er den primære forskel mellem betegnelserne ”sporvogn” og ”letbane”.

 

 

Hvad er forskellen på en sporvogn og en letbane?

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet) 

 

undefined
En helt ny letbanelinje åbnede i december 2015 i byen Olzstyn i det nordlige Polen. Også her har der tidligere været sporvogne, fra 1907 til 1965.

 

 

Derudover er der naturligvis sket en enorm teknisk udvikling, siden Odense sidste gang indkøbte sporvogne for næsten 100 år siden. Moderne letbanevogne bliver af mange anset for at være en meget komfortabel og effektiv form for transport. Derfor kan en letbane, på linje med et metrotog, bedre lykkes med at få nogle til at vælge bilen fra.

 

Samtidig har man igen fået øjnene op for de styrker, som sporvogne og letbaner har: Stor kapacitet, stabil og miljøvenlig drift samt større investeringslyst langs linjen.

 

Det er de primære grunde til, at letbaner og sporvogne igen vinder frem. Ikke kun i Danmark, men over hele verden. Snart er der således 200 europæiske byer, som har en form for letbane- eller sporvognssystem, for der kommer nye til hvert eneste år.

 

 

Erfaringer med letbaner i andre byer

 

   

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×