Nabo til vejarbejdet

Historien om sporvognene i Odense

 

 

Fra 1911 og frem til 1952 kørte der sporvogne i Odense. Hvorfor genopstår sporvognene som moderne letbaner over hele Europa?

 

Der har tidligere været offentlig transport i form af elektriske vogne på skinner i Odenses gader. Fra 1911 og frem til 1952 kørte der sporvogne mellem banegården og de to endestationer ved Fruens Bøge. Mellem 1913 og 1939 kørte der desuden sporvogne ud til Odense Havn og Skibhuskvarteret.

 

Hovedlinjen kørte fra Odense Zoo, ind omkring banegården, forbi Flakhaven og ud af Hunderupvej til Bülowsvej. Den var fra begyndelsen meget populær. Fra premieren i september 1911 og frem til marts 1913 havde sporvognene i alt 2,2 millioner passagerer på den 5,5 kilometer lange strækning.

 

Det var et ganske imponerende tal, når man tager i betragtning, at Odense dengang kun havde cirka 43.000 indbyggere.

 

På grund af succesen blev driften allerede efter nogle få måneder udvidet, så sporvognene kørte hvert syvende minut – i tidsrummet mellem klokken 07 og 23.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined
I dag er nogle af de gamle sporvogne og andre effekter fra Odense udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm nord for Ringsted.

 

 

Hovedlinjens østlige del blev i 1923 forlænget, så den via Læssøegade kørte helt ud til Hunderup Skov - omtrent der, hvor Skovsøen i Fruens Bøge ligger i dag.

 

Der blev også tilføjet nye sporvognslinjer. Først en linje til Odense Havn, som blev indviet i april 1913. Havnelinjen blev dog aldrig den samme succes som hovedlinjen, og den blev nedlagt i 1926, hvor den blev erstattet af Skibhuslinjen. Den kørte indtil 1939 fra Banegården og ud af Skibhusvej.

 

De odenseanske sporvogne var i begyndelsen malet grønne. De kunne dog være vanskelige at se for svagtseende på villavejene, når der var blade på træerne. Derfor blev alle vogne efter 1928 malet i den mørkerøde farve, som mange ældre odenseanere nok kan huske.

 

 

Hvordan bliver det grønne Odense sikret?

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Gammel sporvogn og bus ved Albani Torv.

 

 

På trods af den indledende succes blev Odense alligevel den første af de tre danske sporvogns-byer, der lukkede ned for driften. Som sagt allerede i 1952 – efter godt 40 år.

 

På dette tidspunkt skabte sporvognene i stigende grad problemer på vejbanerne, hvor de skulle dele pladsen med stadigt flere biler. Det skabte risiko for både trafikpropper og ulykker.

 

Samtidig var materiellet blevet forældet. Der kørte stadig sporvogne rundt i Odenses gader, som stammede helt tilbage fra åbningen i 1911, og de nyeste motorvogne var blevet indkøbt i 1924. De aldrende sporvogne blev derfor af mange opfattet som gammeldags og ukomfortable.

 

Derfor blev det besluttet af skifte til moderne busser, og den sidste odenseanske sporvogn kørte i remise den 1. juli 1952. Aarhus fulgte efter i 1971, mens København havde sporvogne frem til 1973.

  

 

Erfaringer med letbaner i andre byer

 

  

I dag er alle tre byer dog i gang med at anlægge eller planlægge nye spor gennem byen. I Aarhus åbner den nye letbane i 2017, mens Odense Letbane efter planen skal åbne i slutningen af 2020. Københavns Ring 3- letbane kommer til lidt senere.

 

Hvordan kan det være, at det igen er blevet et hit at bygge letbaner, som et stykke hen ad vejen kan opfattes som de gamle sporvognes arvtager?

 

Jo, først og fremmest er problemerne med de gamle sporvogne blevet løst.

 

Når man i dag bygger moderne letbaner i Danmark, bliver de bygget sådan, at de på størstedelen af strækningen kører i deres eget spor – ved siden af vejbanerne. Dermed kan letbanen komme frem, selvom bilerne holder i kø. Ligesom letbanen ikke er til gene for den øvrige trafik, hvor den kører i sit eget spor.

 

Det er det selvstændige spor på størstedelen af strækningen, der er den primære forskel mellem betegnelserne ”sporvogn” og ”letbane”.

 

 

Hvad er forskellen på en sporvogn og en letbane?

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet) 

 

undefined
En helt ny letbanelinje åbnede i december 2015 i byen Olzstyn i det nordlige Polen. Også her har der tidligere været sporvogne, fra 1907 til 1965.

 

 

Derudover er der naturligvis sket en enorm teknisk udvikling, siden Odense sidste gang indkøbte sporvogne for næsten 100 år siden. Moderne letbanevogne bliver af mange anset for at være en meget komfortabel og effektiv form for transport. Derfor kan en letbane, på linje med et metrotog, bedre lykkes med at få nogle til at vælge bilen fra.

 

Samtidig har man igen fået øjnene op for de styrker, som sporvogne og letbaner har: Stor kapacitet, stabil og miljøvenlig drift samt større investeringslyst langs linjen.

 

Det er de primære grunde til, at letbaner og sporvogne igen vinder frem. Ikke kun i Danmark, men over hele verden. Snart er der således 200 europæiske byer, som har en form for letbane- eller sporvognssystem, for der kommer nye til hvert eneste år.

 

 

Erfaringer med letbaner i andre byer

 

   

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Odense er for alvor i bevægelse i dag. Eventyrløbet har 40-årsjubilæum og byen er fyldt med store og… Odense er for alvor i bevægelse i dag. Eventyrløbet har 40-årsjubilæum og byen er fyldt med store og små løbere. Kig forbi letbanens stand på Møllemarksvej, hvor du, ud over at få mere at vide om letbanen, kan vinde en lækker t-shirt 👕🏃🏃🏻‍♀️#byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #eventyrløbet Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i… Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i ti tegninger. Odense Letbane er selvfølgelig med :-). #byenibevægelse #odenseletbane #tbt #fragadetilby #odenseby Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor fl… Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor flok odenseanere har fået røde kinder, gode ben - og er blevet klogere på letbanens arbejde. Læs mere om, hvordan du kan komme på en guidet cykeltur på Odense Letbanes hjemmeside. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyodense #cyklisternesby #cykeltur Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins … Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins Bro. På sigt bliver det dog de ca. 7000 træer fordelt på 20 sorter, der vil dominere det rekreative område. Skoven bliver etableret som erstatning for skovarealer, der er fældet på grund af letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyskov Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #by… Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #byenibevægelse #fragadetilby #odenseletbane #nyodense #odenseby Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker … Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker på deres dør for at fortælle om letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #mitodense #odenseby #bankepåbesøg April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, let… April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, letbanen kommer til at passere på sin vej 🌼☀️🚋. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #kongenshave Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu gi… Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu giver liv og farve til området. #odenseletbane #nyodense #byenibevægelse #fragadetilby #tbt Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste p… Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste par år. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #nyodense UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af e… UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af en letbane i en grøn by. #odenseletbane #byenibevægelse #odenseby #byrumspolifylla #ungvest @arnklit Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza p… Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza på Østre Stationsvej. #lokalavisenodense #byenibevægelse #odenseby #odenseletbane Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads … Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads til biler igen efter et større arbejde med at tilslutte det nye klimarør til tilstødende ejendomme. #http://gaffa.dk/login/activate/rpGrpAp5CoYsiYiUbyenibevægelse #odenseletbane #odenseby #trafikiodense #lokalavisenodense
Nyheder
×