Nabo til vejarbejdet

Odense Letbane samler byen

 

Odense Letbane bliver rygraden, der skal binde udviklingen i byen sammen og skabe synergi og sammenhæng mellem de mange knudepunkter og store udviklingsprojekter. Udover at forbedre den kollektive trafikbetjening i byen i væsentlig grad har letbanen samtidig en positiv effekt på miljøet.

Erfaringer viser, at letbaner er vækstgeneratorer. Letbanen i Odense vil give et samfundsøkonomisk boost til byen med ejendomsværdistigninger og øget handelsliv. Desuden vil nye byrum opstå eller genopstå langs linien. Med masser af plads til passagerer og cykler skaber letbanen et godt udgangspunkt for effektiv transport mellem bydele, erhvervsliv, kulturtilbud og uddannelsesinstitutioner.


Artiklen fortsætter under kortet 

undefined
Du kan også se mere detaljerede kort på side 37-52 i Lokalplanen for Odense Letbane. Download lokalplanen som pdf her.

 

Letbanens linieføring er placeret der, hvor den i fremtiden kan øge tilgængeligheden for flest mulige beboere, arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. I Scandinavian Cortex Park med SDU og Nyt OUH vil i omegnen af 60.000 mennesker få deres daglige gang, og her vil letbanen blive nødvendig for at sikre effektiv transport til og fra området og forbinde områderne i Scandinavian Cortex Park.

Vigtigheden af Odense Letbane afspejles også i, at projektet har fået tilsagn om 1,1 milliarder kroner i statslig medfinansiering. Odense Letbane er et vigtigt led i sammenhængen med den øvrige kollektive trafik. Både i byen, på hele Fyn og med den landsdækkende trafik, der opjusteres i de kommende år med indførelse af timemodellen mellem de fire største byer i Danmark.


Artiklen fortsætter under videoen 

 

FAKTA OM ODENSE LETBANE

 

• Odense Letbane åbner i 2020.

 

• Første etape af Odense Letbane bliver godt 14 km. Hele turen forventes at tage omkring 42 minutter.

 

• Der bliver 26 stationer på linjen fra Tarup igennem centrum og til Hjallese.

 

• Letbanen kører på el og i eget spor. Det er derfor en støjsvag og effektiv transportform med høj komfort.

 

• Letbanen kører op til 70 km/t på åbne stræk, men kun 5-10 km/t, hvor der er fodgængere. Der er altid en fører i letbanetoget.

 

• Der vil være afgang med 7,5 minutters mellemrum i dagtiden på hverdagen. På øvrige tidspunkter vil frekvensen variere.

 

• En letbane kan transportere omkring 200 mennesker på én gang.

 

• Der forventes cirka 34.000 passagerer på hverdage – og en million om måneden.

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×