Nabo til vejarbejdet
Letbanen i drift

Tidsplan for arbejdet på Højstrupvej

 

OBS: Alle tidsangivelser er foreløbige. Der kan løbende forekomme justeringer af tidsplanen i forhold til eksempelvis arkæologiske fund eller forsinkelser hos ekspropriations-kommissionen.

 

Januar 2016 – december 2016: Ledningsomlægning

 

De mange forsyningsledninger (fx varmerør, kloakker og telekabler), der ligger under veje, cykelstier og fortov, bliver flyttet væk, så letbanens skinner kan blive lagt. Det er de enkelte forsyningsselskaber, der selv står for at flytte deres egne forbindelser. Arbejdet vil blive koordineret så godt som muligt, men de kan ikke alle arbejde på samme tidspunkt. Først derefter vil selve letbanen med skinner og stationer blive anlagt.

 

 

Maj 2017 – september 2017: Ledningsomlægning

 

De mange forsyningsledninger (fx varmerør, kloakker og telekabler), der ligger under veje, cykelstier og fortov, bliver flyttet væk, så letbanens skinner kan blive lagt. Det er de enkelte forsyningsselskaber, der selv står for at flytte deres egne forbindelser. Arbejdet vil blive koordineret så godt som muligt, men de kan ikke alle arbejde på samme tidspunkt. Først derefter vil selve letbanen med skinner og stationer blive anlagt.

 

 

Oktober 2017 - december 2018: Anlægsarbejde

Der bliver lavet nye vejbaner, cykelstier, fortove og byrum, så der bliver et otte meter bredt areal til letbanens spor gennem byen. I første omgang på den nordlige del af Højstrupvej og efterfølgende på den sydlige del af Højstrupvej.

 

Senere: Sporarbejde

Der bliver lagt skinner, bygget stationer, sat køreledninger op og lavet signalsystemer samt andre tekniske installationer.

Når de nye letbanevogne ankommer til Odense, vil der være en fase med prøvekørsel, inden letbanen efter planen åbner i slutningen af 2020.

 

 

Hvordan bliver letbanen bygget?

 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×