Nabo til vejarbejdet
Anlægsarbejde

Barslund laver gammel vej om til ny vej – bogstaveligt talt

26. april 2018

 

Netop nu er de gamle vejforløb langs letbanestrækningen ved at vige pladsen for nye veje, cykelstier og fortove, som bliver tilpasset den kommende letbane.

 

Men hvad sker der med den gamle asfalt, beton og andre byggematerialer, der bliver fjernet? Hos entreprenørfirmaet Barslund, som står for arbejdet mellem Idrætsparken og banegården, er svaret enkelt: Det bliver lavet om til ny vej.

 

 

Se billederne: Letbanen bliver Odenses egen

 

 

På den gamle slagterigrund mellem Østre Stationsvej og Rugårdsvej kommer bjerge af beton og asfalt til syne. Her bliver de gamle materialer opbevaret – for senere at blive knust og genanvendt.

 

De materialer, som Barslund ikke selv bruger, for eksempel rør, bliver også sorteret og gemt på pladsen for senere at blive sendt til genbrug.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Det er langt fra småsten, som bliver gravet op i forbindelse med vejarbejdet.

 

 

Med et par måneders mellemrum bliver et mere end 20 meter langt og 50 tons tungt nedbrydningsanlæg på larvefødder (se billedet i toppen af artiklen) bugseret med specialtransport ind på pladsen for at forvandle store stykker beton, asfalt og granit til små skærver på cirka 3 centimeter. I dén størrelse er skærverne klar til at blive brugt som nyt materiale i vejen igen.

 

- Når vi har en god stak genbrugsmaterialer på minimum 6.000-7.000 tons, bestiller vi nedbrydningsanlægget. Det tager cirka halvandet døgn for anlægget at omdanne stakken til genanvendeligt materiale, så det er hurtigt overstået, fortæller René Nielsen, der er byggeleder hos Barslund A/S.

 

 

Barslund skåner knæ og klinker med specialbygget sugekop

 

 

Inden Barslund er færdig med sin del af anlægsarbejdet, regner René Nielsen med, at nedbrydningsanlægget har knust sig igennem intet mindre end 20.000 tons genbrugsmaterialer.

 

- Hele kongstanken er, at vi gerne vil genanvende så meget materiale som muligt, så det kommer tilbage til udgangspunktet. Faktisk finder vi også betonplader, der stammer tilbage fra Odenses gamle sporvognsanlæg, og de bliver nu genanvendt i de nye veje langs letbanen. Vi kan godt lide, at vores produktion har dette bæredygtighedselement – i stedet for at vi bare bruger nyt sand og grus, siger René Nielsen og fortsætter:

 

- Tankegangen er ikke ny for os, og vi har arbejdet med genbrug de sidste 20 år. Men det er afgørende, at det har bygherrens interesse, og at vi har en opbevaringsplads. Så det er ikke noget, vi kan gøre på alle projekter. Men vi mærker tydeligt en udvikling hen over de sidste 10 år, hvor flere og flere gerne vil implementere genbrug i anlægsarbejdet.

 

 

Video: Kom bag om letbanens design

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Efter en tur gennem nedbrydningsmaskinen er de forskellige byggematerialer lavet om til småsten, der er egnede til at stabilisere vejbaner.

 

 

Ud over at lade materialerne leve videre i deres eget kredsløb er der også fordele ved at bruge genbrugsmaterialer frem for nyudvundet sand og grus. Knust beton er nemlig mere stabilt end grus, når det bliver støbt i en vejkasse. Og grus har også en tendens til at blive mere grødet end knust beton, hvis vandprocenten er høj.

 

Derfor finder Barslund materialerne særdeles velegnede til de nye vejanlæg – og de hilsner også andre entreprenører på letbaneprojektet velkomne på deres genbrugsplads:

 

- Om de kører deres materialer væk på deponi, eller om de afleverer det her, er lige meget for os. Vi synes blot, at det er godt, hvis vi kan bruge hinandens kompetencer i det fælles projekt, som letbanen er, slutter René Nielsen.

 

 

 

Følg letbanearbejdet i Odense - tilmeld dig nyhedsbrevet her 

 

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×