Nabo til vejarbejdet
Letbane

Bybanen fylder 10 år – med ny passagerrekord hvert år

22. juni 2020

 

Tirsdag 22. juni 2010 steg Norges Dronning Sonja som den første ombord for at køre en tur med Bergens splinternye letbane, Bybanen. På denne dag åbnede de første 10 kilometer spor gennem ’Vestlandets hovedstad’ nemlig.

Siden er Bybanen blevet en vigtig og uundværlig del af Bergens kollektive trafik.

Bergen er én af de byer, som Odense har kigget mest i retning af for at hente inspiration til letbanen. 

Ligesom Odense havde Bergen også tidligere haft sporvogne. Men den sidste sporvognslinje lukkede i 1965, og der skulle altså gå 45 år, før man igen så skinnebåren trafik i gadebilledet.

 

Her diskuterer man ikke længere letbane eller ej, men hvor næste etape skal ligge

 

Også i Bergen har der været heftig debat, om det nu var en god idé at vende tilbage til skinner og togsæt.

I takt med Bybanens succes er dén debat dog for længst forstummet. Nu går diskussionen i stedet på, hvor nye linjer skal anlægges, og hvilke ruter de skal køre ad.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Den røde linje mellem lufthavnen Flesland og Bergen Centrum er bygget i tre etaper, som åbnede i henholdsvis 2010, 2013 og 2016. Den næste etape, hvor byggeriet nu er i gang, er den grønne linje mellem centrum og forstaden Fyllingsdalen. Femte etape bliver den blå linje, der går forbi 'Bryggen' mod nord til forstaden Åsane. Bybanen har mange flere stationer, end der er gengivet på dette kort, hvor kun hovedforbindelserne er angivet.

 

VIDEO: Alle kan bruge Bybanen i Bergen

 

Bybanen er siden åbningen for 10 år siden allerede blevet udvidet to gange med forlængelser, så linjen i dag er 20 kilometer lang – og går hele vejen fra Bergen Centrum til lufthavnen Flesland.

Og byggeriet af en fjerde etape er nu i gang. Det er en helt ny linje, der skal forbinde Centrum med forstaden Fyllingsdalen. Den skal efter planen planen åbne ved årsskiftet 2022/2023.

Endnu en etape, som skal gå mod nord fra Centrum mod forstaden Åsane er planlagt. Her har debatten i en årrække handlet om linjeføringen langs Bergens ikoniske havnefront og vartegn, ’Bryggen’, der består af en række pakhuse og købmandsgårde fra 1700-tallet. Der er dog nu truffet en politisk beslutning om den femte etape.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Bybanen satte igen i 2019 passagerrekord - og siden åbningen i 2010 er mere end 100 millioner passagerer steget ombord. 

 

VIDEO: Effektiv transport med Bybanen i Bergen

 

Bergenserne har virkelig taget den lokale letbane til sig. Den er som sagt blevet rygraden i den lokale kollektive trafik, og siden åbningen er passagertallet kun gået én vej – op. Og i november 2019 nåede Bybanen en skelsættende milepæl: 100 millioner påstigninger siden åbningen i 2010.

I hele 2019 steg i alt 18,7 millioner passagerer ombord på Bybanen. Det er ikke mindre end 16 procent flere end året før, og går man tilbage til det første hele år i Bybanens drift (2011) var passagertallet cirka 7 millioner.

Siden dengang er antallet af passagerer i regionens busser og færger også steget kraftigt. Bybanen har så at sige bidraget til at gøre kollektiv trafik mere attraktivt på et overordnet plan, som også kommer busser og færger til gavn.

 

Letbanen i Odense er del af en global trend

 

I 2020 kan Bybanen dog for første gang nogensinde opleve et fald i passagertallet. De seneste måneder har Bybanen nemlig i lighed med al øvrig kollektiv trafik i Europa oplevet en kraftig nedgang på grund af Covid-19.

Alligevel er det på sin plads med et kæmpe stort tillykke til Bybanen – og til Bergen – med de første 10 års drift!

 

(Artiklen fortsætter under videoen)

En lille delegation fra Odense besøgte i 2018 Bergen. Her interviewede vi blandt andet brugerne om, hvordan Bybanen har påvirket livet i Norges næststørste by.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×