Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Trafik

VIDEO: Der er tænkt over sikkerheden i ny central bydel

19. november 2021


I den nye bydel, der er etableret på den tidligere Thomas B. Thriges Gade, færdes fodgængere og cyklister allerede på kryds og tværs – og har dermed glæde af, at området er åbnet, længe inden letbanen er begyndt at testkøre på hele den cirka én kilometer lange strækning.

Heldigvis er der for længst tænkt grundigt over sikkerheden for alle, der færdes i området. I selve letbanens design er der indarbejdet en række løsninger, der gør, at al færdsel i området kan ske på forsvarlig og sikker vis.

- Fremfor alt kører letbanen med lav hastighed, så den er klar til at standse, hvis der er folk, der opholder sig i sporet, forklarer Magnus Buhl Holo, tilsynsførende hos Odense Letbane. Han har været med til at anlægge letbanen igennem den nye, tætte bydel i tæt samarbejde med de øvrige bygherrer i området.

(Artiklen fortsætter under videoen).



For at undgå sammenstød og uheld mellem letbanen og de øvrige trafikanter, er letbanens spor markeret med en tydelig, grå kantsten, og fliserne i sporområdet har et særligt mønster, der adskiller sig fra de omkringliggende områder. Det er tiltag, som skal tydeliggøre for folk, at de nu bevæger sig ind i et nyt område, hvor de skal være mere opmærksomme.

Læs mere om trafiksikkerhed på seletbanen.dk


Magnus Buhl Holo understreger, at letbaneføreren altid kører på ”sigt”. Det vil sige, at han/hun kører efter forholdene og holder øje med alt, hvad der sker foran toget. Udover at bremse op kan letbaneføreren bruge klokken til at gøre opmærksom på sig selv. Og hvis den ikke bliver hørt, har føreren en såkaldt ”tyfon” – et kraftigt advarselshorn, der kan høres på lang afstand.

Den ny bydel, der strækker sig fra enden af Albanigade i syd til krydset mellem Thomas B. Thriges Gade, Østre Stationsvej og Hans Mules Gade i nord, bliver reguleret som en gågade med letbane tilladt. Dog er der ikke gågade på det grønne stykke langs H.C. Andersens Hus. Cyklister kan benytte den cykelsti, der – når den er færdig – kommer til at løbe parallelt med letbanen gennem hele området. Gående kan benytte promenaderne eller de anlagte parker langs letbanesporet. 

- Det er tilladt at krydse sporet alle steder, men man bør udvise opmærksomhed, i og med at der kommer tog en gang i mellem, understreger Magnus Buhl Holo.  

Få senest nyt fra Odense Letbane - tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse