Nabo til vejarbejdet
Anlægsarbejde

Det sidste lag asfalt langs letbanen bliver lagt efter sporarbejdet

28. juni 2019

 

Hen over de sidste par år er der lavet nye vejbaner og cykelstier langs det meste af letbanens spor gennem Odense – for at skabe pladsen til netop sporet. Der er lagt rigtig meget ny asfalt.

Asfaltarbejdet er dog ikke afsluttet. Det kan man blandt andet se ved, at der på dele af letbanestrækningen er høje kantstene. Det sidste lag asfalt, det såkaldte ’slidlag’ mangler nemlig stadig.

Fredag 28. juni har Odense Letbane P/S skrevet kontrakt med NCC Industry A/S om at lave det afsluttende asfalt-slidlag langs hele letbanestrækningen. Det er en samlet ordre til lige knap 17 millioner kroner.

 

Nu bliver den første letbanestation bygget - sådan skal de se ud

 

Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at lægge endnu et lag asfalt ovenpå den nye asfalt, der allerede er lagt?

Det er der flere grunde til – og det er da også helt normalt i forbindelse med anlæg af nye veje og stier.

Nyanlagt asfalt kan sætte sig og få uhensigtsmæssige bump eller fordybninger. Det bliver rettet op ved, at man – typisk efter et års tid – laver en fræsning eller opretning med bundasfalt og derefter lægger et sammenhængende slidlag ovenpå.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Fredag 28. juni skrev Odense Letbane kontrakt med NCC Industry om at lægge det sidste slidlag asfalt.

 

Zoom ind på nye detaljer på populært fremtidskort

 

Derudover handler det også om æstetik. Samt om at slidlaget er det hårdeste og mest slidstærke lag, der skal tætne og sikre mod gennemsivning af vand.

Når der bliver lagt letbanespor langs de nyanlagte veje i Odense, bliver den del af asfalten, der grænser op til sporet, nemlig fjernet. Det er nødvendigt for at sætte letbanens kantsten, de såkaldte ’bordursten’, som skal støbes fast i beton på begge sider af letbanesporet.

Men det skaber også samlinger mellem de to asfaltudlægninger samt op mod bordurstenen. Lappeløsningen er ikke specielt køn, og den er heller ikke tæt. De problemer bliver løst med det endelig slidlag.

 

Før og nu-billeder: Se hvordan letbanen er ved at forandre Odense

 

I alt skal der lægges cirka 200.000 kvadratmeter slidlag på vejbaner, P-pladser og cykelstier, der grænser op til letbanen.

Mange steder vil man opleve, at der bliver fræset i den eksisterende asfalt, og at trafikafmærkningen også bliver fjernet. Derfor bliver der efter slidlagsarbejdet lavet ny afmærkning på veje og cykelstier.

Arbejdet med at lægge det afsluttende slidlag kan først begynde, når det igangværende sporarbejde er afsluttet – så man er helt sikker på, at der ikke bliver ændret på kantstenene. Forventningen er, at den første omgang slidlag kan blive lagt i efteråret på Ørbækvej ud for Rosengårdcentret og IKEA.

Temperaturen på den eksisterende asfaltbelægning skal helst være mindst 10 grader. Derfor bliver arbejdet kun udført fra uge 13 til 43 – og altså ikke hen over vinteren. Det medfører, at det meste af slidlagsarbejdet først bliver udført i 2020, efterhånden som sporarbejdet bliver afsluttet på de enkelte arbejdsstrækninger.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×