Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Letbane

Fem år siden i dag: Anker Boye fræsede den første asfalt

1. juli 2020

 

Onsdag 1. juli 2015 kunne vejret ikke have været bedre i Odense.

Så selvom det var en stor dag for Odense Letbane, havde daværende borgmester Anker Boye droppet jakken og slipset – men til gengæld husket hjelm og sikkerhedsvest. Det var nemlig ham, der styrede fræsemaskinen på Albanibroen, da første meter asfalt blev skrabet af den centrale bro.

 

Bybanen fylder 10 år - med ny passagerrekord hvert år

 

Arbejdet med at forstærke Albanibroen var det allerførste med Odense Letbane P/S som bygherre. Dermed var asfaltfræsningen også det ’første spadestik’ på letbaneprojektet.

Siden da er der løbet meget vand under broen...

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


De første år var det især forsyningsselskabernes omfattende ledningsomlægninger, der fyldte i gadebilledet.

 

Overalt langs letbanens 14,5 kilometer lange linje har det været nødvendigt med omfattende forberedelser forud for det sporarbejde, der nu er i gang – og som nogle steder nærmer sig sin afslutning.

Letbanesporet er nemlig otte meter bredt, og skinnerne er støbt fast i et solidt underlag af beton. Derfor har hele byrummet omkring sporet, både over og under jorden, skiftet karakter.

De lokale forsyningsselskaber har omlagt og fremtidssikret rør og kabler i undergrunden. Og Odense Letbane har forstærket broer og tunneler, bygget nye ditto og skabt plads til letbanesporet ved at ombygge veje, stier og fortove på det meste af letbanestrækningen.

 

Letbanen i Odense er del af global trend

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Langs hele letbanestrækningen er veje, stier og fortove blevet omlagt for at skabe plads til det otte meter brede spor.

 

Alt dette forarbejde har banet vej for selve sporarbejdet, der begyndte for cirka to år siden i sommeren 2018.

På den sydligste del af letbanestrækningen kører de første togsæt nu testkørsel. Mens arbejdet med at lægge skinner, hænge køreledninger op og bygge stationer stadig er i gang længere nordpå.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


I dag er sporarbejdet i gang på hele letbanestrækningen, for eksempel som her på Nyborgvej.

 

VIDEO: Hvordan vil du bruge letbanen i Odense?

 

I dag er arbejdet således igen i gang på Albanibroen. Efter en lang pause – siden arbejdet med at forstærke broen i 2015 – gælder det nu den sidste del af letbanearbejdet, selve sporarbejdet.

Når sporet er lagt hen over broen samt i det tilstødende TBT-område langs de nybyggede karreer, er cirklen sluttet. Herefter mangler kun den sidste finish samt testkørsler frem mod letbanens åbning.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Sideløbende med sporarbejdet er letbanens kontrolcenter i Hjallese også skudt op fra bar mark, ligesom togene er begyndt at komme til Odense for at blive testkørt.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

  • Del af Østre Stationsvej bliver indsnævret

    Del af Østre Stationsvej bliver indsnævret

    Fra mandag 2. august og frem til midten af september bliver Østre Stationsvej indsnævret på strækningen fra Nørregade og frem til krydset ved Thomas B. Thriges Gade.
    23. juli 2021
  • Hvad betyder letbanens gule skilte?

    Hvad betyder letbanens gule skilte?

    Odense Letbane er ved at opsætte skilte, så letbaneførerne blandt andet kan se, hvor stærkt de må køre med letbanetogene igennem Odense.
    27. maj 2021
  • Letbanekunst på Tarup Bibliotek

    Letbanekunst på Tarup Bibliotek

    Fra onsdag 26. maj og fire uger frem kan du opleve letbanens navne fortolket i kunstneriske ord og billeder i en udstilling på Tarup Bibliotek.
    26. maj 2021
  • Hvorfor har letbanen ingen bomme?

    Hvorfor har letbanen ingen bomme?

    Odense Letbane passerer hen over talrige vejkryds, kørebaner og cykelstier på turen gennem Odense – men ikke ét eneste sted går der bomme ned, når toget kommer.
    21. maj 2021

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse