Nabo til vejarbejdet
Togsæt

Første letbanetog til Odense er klar til første test

5. september 2019

 

På ydersiden er der monteret cremefarvede paneler. Indvendigt er sæderne med det mørkerøde betræk begyndt at blive installeret – sammen med al den elektronik, der får et moderne letbanetog til at fungere. Jo, de første togsæt til Odense Letbane begynder for alvor at ligne designernes visualiseringer.

Og nu er letbanetoget med leverings-nummer 001 klar til de første test.

Derfor er det netop kørt på en stor blokvogn fra togfabrikken i Pankow til Stadlers testanlæg i en anden Berlin-forstad, Velten.

 

VIDEO: Kom bag om letbanens design

 

- I første omgang er der tale om statiske test, altså hvor toget står stille på sporet, fortæller Thomas Gram, der projektchef for togsæt hos Odense Letbane, på en telefon fra Berlin:

- Det handler blandt andet om at måle alle ledninger igennem, teste skærme, trykke på knapper og kontrollere funktioner. Senere skal der også testes for eksempel nødsystemer og vandtæthed – det gør man ved simpelthen at højtryksspule toget. Derefter bliver toget testkørt på en kort strækning, så man kan tjekke forskellige kontrol- og køresystemer samt bremserne.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


De første togsæt til Odense er i gang med at blive bygget på Stadlers fabrik i Pankow. Dette billede er fra et tidligere besøg i august.

 

Lige nu er der yderligere gang i produktionen af fire togsæt til Odense på Stadlers fabrik i Pankow. De fire togsæt er i forskellige stadier af produktionen.

- Men togsæt nummer 001 er næsten færdigbygget. Der mangler stadig den sidste eftermontering, og der er fortsat adgang til alle tekniske systemer og installationer – så det er muligt at lave efterjusteringer. Men der er i bund og grund tale om et færdigt tog, slår Thomas Gram fast.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Også indvendigt er monteringen nået langt – og indretningen begynder at ligne det færdige resultat.

 

Odense Letbane skal have leveret i alt 16 togsæt fra Stadler af typen Variobahn. Det er samme togmodel, som kendes fra eksempelvis Aarhus eller Bergen.

Alligevel er der små forskelle. For kunderne har forskellige ønsker, og der er aldrig to togleverancer, der er helt ens.

 

Brugere med særlige behov har sat deres præg på letbanens design

 

- Hvis man for eksempel sammenligner Odense-togene med de Variobahn-tog, der kører i Aarhus, så er togene til Odense cirka tre meter kortere. Men samtidig har togene i Odense en dobbeltdør mere på hver side, end der er i Aarhus. Det gør det både nemmere at udnytte fleksarealet samt at komme hurtigt af eller på som passager, forklarer Thomas Gram.

Når togene ankommer til Odense, bliver der også en periode med testkørsler. Det bliver i første omgang på den sydøstlige del af letbanestrækningen.

 

(Artiklen fortsætter under videoen)

 
De færdige letbanevogne bliver lette at genkende. De er malet i en lys beige, hvor mørke kontraster og en rød signalfarve markerer dørene. Læs mere om designet i denne artikel.

 

FAKTA OM ODENSE LETBANETOG

Producent Stadler
Model Variobahn
Sporbredde 1,435 m (normalspor)
Vognbredde 2,65 m
Længde 29,20 m
Vægt tom 40,8 t
Max vægt 62,5 t
Sæder i alt 60
Max passagerer 193
Tophastighed 70 km/t

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×