Nabo til vejarbejdet
Udbud

Her er de mulige letbanetog til Odense

27. januar 2017

 

Hvis alt går som planlagt, ved vi inden for et halvt års tid, hvilke letbanetog der i fremtiden kommer til at køre i Odense. Inden sommerferien 2017 er det nemlig meningen, at der skal findes en endelig leverandør af de odenseanske letbanevogne.

 

Udbuddet af letbanetog, i huset også kaldet ”Rolling Stock”, er i fuld gang. Fire internationale togfabrikanter er med i opløbet: Spanske CAF, tyske Siemens, tjekkiske Skoda og tysk/schweiziske Stadler. Se de fire modeller i bunden af denne artikel.

To af firmaerne (Siemens og Stadler) deltager desuden med et samlet konsortiebud på at levere både letbanevogne samt det såkaldte transportsystem, som består af skinner, kørestrøm, signalsystemer, stationer og så videre.

Det er en forudsætning for Odense Letbane at købe materiel, som har vist sit værd i drift andre steder. Alle fire togfabrikanter har da også stor erfaring med at bygge letbanetog, og deres vogne kører rundt i mange byer i Europa og resten af verden.

 

Status på letbanen: Fuld kraft frem i 2017

 

I juni 2016 kom alle fire mulige leverandører med deres første bud på et letbanetog til Odense – samt prisen for det.

Siden har de været i forhandlinger med Odense Letbane. Både omkring forskellige muligheder for at bringe prisen ned, men også for at få de fire bydere sporet ind på en ensartet kvalitet i dét, de tilbyder.

Når udbuddet bliver endelig afgjort, er det nemlig prisen, der bliver afgørende for, hvem der vinder kontrakten på at levere letbanetog til Odense. Det sker efter planen i forsommeren 2017.

Formålet med denne fremgangsmåde, som er underlagt strenge udbudsregler, er at skaffe byen de bedst mulige togvogne til den bedst mulige pris – og samtidig stille de deltagende virksomheder lige, så alle bliver behandlet retfærdigt i processen.

De fire mulige leverandører af togsæt til Odense Letbane har alle afleveret en model af en letbanevogn, som den kan komme til at se ud. Se dem herunder.

Det er vigtigt at understrege, at det endelige design af de odenseanske letbanetog først kommer på plads, når der er fundet en leverandør.

 

VIDEO: Visualiseringer af Odense Letbane - fra Tarup til Hjallese

 

De fire deltagere udbuddet – i alfabetisk rækkefølge:


undefined 

CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A.)
Bliver bygget i Spanien. Kører blandt andet i Budapest, Stockholm og Bilbao.

 

undefined 

Siemens (Siemens A/S)
Bliver bygget i Tyskland. Kører blandt andet i München, Tel Aviv og Haag.

 

undefined 

Skoda (Skoda CZ)
Bliver bygget i Tjekkiet. Kører blandt andet i Prag, Riga og Bratislava.

 

undefined 

Stadler (Stadler Pankow GmbH)
Bliver bygget i Tyskland, koncernhovedsæde i Schweiz. Kører blandt andet i Bergen, London og Aarhus.

 

 

Relaterede nyheder

  • Hul i Albanibroen

    Hul i Albanibroen

    Skade på Albanibroen påvirker ikke den bærende kapacitet og holdbarhed, men bliver udbedret inden for de kommende uger.
    24. september 2020
  • Krydset ved Tinghusgade genåbner

    Krydset ved Tinghusgade genåbner

    Fredag 25. september åbner krydset ved Tinghusgade og Albanigade igen.
    24. september 2020
  • Letbanen øger aktiviteten i byen

    Letbanen øger aktiviteten i byen

    Letbanens entreprenør har sendt over 100 ekstra mand i gaderne, og arbejdet bliver intensiveret de sidste måneder.
    24. september 2020
  • Sidste letbanetog er kommet til Odense

    Sidste letbanetog er kommet til Odense

    Snude mod snude står der nu i alt 16 letbanevogne linet op på skinnerne på Odense Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter.
    16. september 2020

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×