Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Letbane

Hvorfor har letbanen ingen bomme?

21. maj 2021

 

Odense Letbane har i den seneste tid besøgt en række folkeskoler for at oplyse om sikkerhed, når man færdes i trafikken tæt på letbanesporet.

På én af skolerne var der en skarpsindig elev, der stillede et yderst relevant spørgsmål – som mange andre uden tvivl også har tænkt på:

"Hvorfor har letbanen ingen bomme?"  

Odense Letbane passerer hen over talrige vejkryds, kørebaner og cykelstier på turen gennem Odense – men ikke ét eneste sted går der bomme ned, når toget kommer.

Forklaringen er, at en letbane i virkeligheden er en slags hybrid mellem en bus og et tog. Letbanen  er langt mindre og kortere end fx et intercitytog, og det kører ikke nær så hurtigt. Letbanens fart kan nærmere sammenlignes bybussernes.

Samtidig har letbanen – modsat jernbanen – et tæt samspil med byens øvrige trafik. Letbanetoget kører parallelt med biler, cykler og gående, og når et letbanetog kommer til et lysreguleret vejkryds, skal det passere krydset efter færdselslovens regler på lige fod med andre trafikanter.

Således skal letbanetoget i princippet stoppe for rødt og køre frem for grønt lys – i praksis dog med den tekniske forskel, at letbanen har sine egne (hvide) lyssignaler. 

 

Bliv klogere på letbanens trafiklys

 

Letbanetoget er med andre ord mest af alt en almindelig trafikant – og lige præcis derfor vil det ikke give mening med bomme i alle byens vejkryds.

Letbanen er et ”storbytog” ligesom Metroen og S-toget. Her er de vigtigste forskelle mellem de tre:

 

S-tog

S-toget er hovedstadens hurtigtkørende bindeled mellem forstæderne og de centrale bydele i København. Da S-toget har status af jernbane, er den afskærmet fra den øvrige trafik alle andre steder end på stationerne. Derfor er der hegn og grøfter langs sporet. S-tog kører med hastigheder på op til 120 km/t.

Metro

Metroen kører under jorden – eller over jorden på for eksempel en høj dæmning hævet over gadeniveau, hvor den er totalt afskærmet fra den øvrige trafik. I København er Metroen kendetegnet ved at være førerløs og med korte tog, der kører i helt tætte intervaller. Hastigheden er maksimalt 80 km/t.

Letbane

Letbanen er et bynært transportsystem, der kører på gadeniveau mellem den øvrige trafik. Letbanen kan derfor bedst sammenlignes med en stor, avanceret bus, som altid kører i egen dedikeret ”busbane” (spor). Letbanetog kører maksimalt 70 km/t., men hastigheden vil typisk være markant lavere og følge samme rytme som de biler, der kører parallelt på vejen. Letbanen er hverken indhegnet eller afskærmet. I Danmark åbnede Aarhus Letbane i 2018, Odense Letbane har forventet åbning omkring årsskiftet 2021/22, og i 2025 følger Hovedstadens Letbane mellem Lyngby og Ishøj. 

 

Følg letbanearbejdet - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse