Nabo til vejarbejdet
Anlægsarbejde

Ingen alvorlige ulykker – sikkerhed er alfa og omega

14. maj 2018

 

- Sikkerhed er helt overordnet vigtigt for vores medarbejdere. Vi skal undgå alvorlige ulykker, fordi de kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte.

Sådan siger Thomas Berget, arbejdsmiljøchef hos Odense Letbane, og fortsætter:

- Men det er også vigtigt for os som virksomhed at undgå arbejdsulykker. Det er vigtigt, at vi kan holde vores folk på arbejde. Det betyder noget for både økonomien og tidsplanen – og i sidste ende også for kvaliteten, at de mennesker, som har stor erfaring, ikke kommer ud for ulykker.

 

Hvor hurtigt vil letbanen køre?

 

Derfor er sikkerhed på arbejdspladsen et kardinalpunkt for Odense Letbane. Det er Thomas Bergets opgave at sørge for, at god skik bliver fulgt på de mange byggepladser, der indgår i det samlede letbaneprojekt.

Og gerne lidt mere end det. For eksempel stiller Odense Letbane større krav til påklædning og sikkerhedsudstyr, end hvad der fremgår af lovgivningen.

- Det er entreprenøren, der har ansvaret for sikkerheden på den enkelte plads. Men vi har ansvaret for at udstikke generelle retningslinjer og koordinere arbejdet mellem de mange entreprenører og underentreprenører på projektet for at sikre, at de ikke er i vejen for hinanden, og at der er styr på, hvem der arbejder hvor og hvornår, så de forskellige entreprenører og leverandører ikke skaber problemer for hinanden. Én skal måske lave afvanding, en anden skal sætte en kantsten, og en tredje skal flytte noget jord. Det skal man have adskilt, så de ikke skaber farlige situationer for hinanden, forklarer Thomas Berget.

 

(Artiklen fortsætter under videoen) 


Odense Letbanes generelle sikkerhedsinstruks-video, som også findes i en engelsk og spansk version.

 

Som arbejdsmiljøchef er han derfor på rundering og uvarslede tilsyn på alle byggepladser to-tre gange om ugen, ligesom han deltager i sikkerhedsmøder. Odense Letbane gennemfører også sin egen løbende sikkerhedsuddannelse af medarbejderne.

Han indsamler også registrering af alle hændelser og ulykker. Heldigvis er der endnu ikke sket alvorlige arbejdsulykker på letbaneprojektet. I de 10 måneder, Thomas Berget har været arbejdsmiljøchef, har han registreret en enkelt ulykke, der førte til én fraværsdag.

- Det var en mand, der fik klemt en finger og revet noget hud af. Håndtering af tunge ting er generelt noget af det, der fører til flest ulykker, når det ikke er tænkt igennem. Derudover har vi for eksempel oplevet, at to dumpere bakkede og strejfede hinanden på én af byggepladserne – i et forsøg på at passe godt på fodgængere og cyklister. Dog uden at nogen kom noget til, fortæller arbejdsmiljøchef Thomas Berget.

 

Sådan skal et rigtigt letbanetog lyde (og lyse)

 

Derudover er der registreret fem mindre ulykker samt en længere række ’hændelser’, som kan dække over farlige situationer, hvor der ikke skete en ulykke. De bliver drøftet for at se, om der er noget, man bør gøre anderledes fremadrettet, så der ikke sker reelle ulykker med personskade.

- Der kan sagtens være god læring, som skal kommunikeres til andre, også ud over hvor det konkret er sket. Det gør vi blandt andet på sikkerhedsmøder og i månedlige nyhedsbreve, siger Thomas Berget.

 

På det igangværende anlægsarbejde, hvor letbanesporet bliver forberedt, er det tre danske entreprenørvirksomheder – Arkil, Barslund og M.J. Eriksson, der udfører arbejdet. På det kommende sporarbejde er det et konsortium bestående af spanske Comsa, portugisiske Efacec og danske Munck, skal lægge skinner, anlægge stationer, rejse master til kørestrøm og bygge det store kontrolcenter i Hjallese.

 

Det giver ifølge Thomas Berget nogle udfordringer med kommunikation og eventuelle forskelle i arbejdskultur – dog ikke anderledes end man ser det på andre store byggeprojekter med internationale aktører.

Til gengæld adskiller letbaneprojektet sig fra de fleste andre anlægsprojekter i Danmark, ved at der er tale om mange, lange og smalle byggepladser i tætbebyggede og trafikerede områder.

- Vi har en udfordring i forhold til trafik omkring byggepladserne. Derfor har vi en stor opmærksomhed på, at trafikafmærkningen er i orden hele tiden. Afmærkningen bliver tjekket mindst en gang i døgnet, slutter Thomas Berget.

 

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her


 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×