Nabo til vejarbejdet
Sporarbejde

Lecakugler i læssevis skal stabilisere letbanesporet på Højstrupvej

13. december 2019

 

Er det byens største kattebakke, der er ved at blive anlagt? Eller har Karen Volf tabt hele årets produktion af pebernødder på Højstrupvej?

Hvis man gennem de seneste måneder har været omkring området ved Odense Stadion, så kan det være, at de store mængder små, brune ’småsten’, der er blevet lagt ud i letbanesporet, har fanget opmærksomheden. Og måske har man undret sig lidt.

Det er såkaldte lecakugler. Altså dem, som mange nok vil kende enten fra potteplanterne derhjemme eller isoleringen under gulvet. Men nej, letbanesporet er heller i gang med at blive isoleret mod fugt og kulde.

 

Ny tidsplan for letbanearbejdet påvirker ikke åbningsdatoen

 

Sagen er, at området på denne del af Højstrupvej ligger i en lavning. Her er undergrunden blød og fugtig, hvilket ikke er det allerbedste underlag til et letbanespor, som der skal køre letbanetog på.

Faktisk skal man nogle steder på Højstrupvej grave 14 meter ned, før man støder på helt fast grund. Derfor bliver der brugt lecakugler som en del af funderingen på cirka 200 meter af strækningen.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Letbanens fundering bliver ud for Odense Stadion bygget op i flere lag, hvor det nederste består af småsten. Oven på dem bliver der lagt et tykt lag lecakugler.

 

Letbanesporet bliver hér bygget op med flere lag fyld for at stabilisere. Der er lag af både småsten, grus og lecakugler, som er samlet i en dug. Oven på det hele kan selve letbanesporet blive bygget op i fiberbeton.

Der er to formål med lecakuglerne: For det første hjælper de med at fordele trykket ud til siderne. Og for det andet er lecakugler meget lette – en kubikmeter lecakugler vejer cirka 450 kilo, mens en kubikmeter grus vejer 1600-1700 kilo. Derfor er lecakuglerne i sig selv med til at mindske trykket på den fugtige jord længere nede.

Alternativet ville være at lave en traditionel pælefundering. Men det er dyrt og forbundet med en del gener for naboerne, når pælene skal hamres eller bores ned i undergrunden.

Derfor har entreprenøren på sporarbejdet siden foråret lavet flere forsøg for at finde frem til den løsning, som nu bliver brugt.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Der er lagt lecakugler på en knap 200 meter lang strækning på Højstrupvej.

 

Lecakugler bliver brugt meget i bygge- og anlægsbranchen, for eksempel til isolering eller fyld. Der er også brugt lecakugler som fundering på Næsbyvej, ligesom løsningen med at lægge lecakugler under sporet har været brugt på Aarhus Letbane – det kan du læse mere om på producenten Lecas hjemmeside

Ifølge producenten, Leca, er ordren fra Odense Letbane dog den andenstørste nogensinde fra et bygge- og anlægsprojekt. Der bliver brugt flere tusinde kubikmeter lecakugler til strækningen på Højstrupvej.

Den bløde og fugtige undergrund på Højstrupvej har i øvrigt også fået VandCenter Syd til at bygge nyt i området. Tidligere på året kunne VandCenter Syd holde ’åbent hus’ i et nyt og stort underjordisk regnvandsbassin, der er blevet anlagt på Højstrupvej over for Idrætsparken. Her er Odense Letbane i øjeblikket i gang med at anlægge en ny P-plads ovenpå.

Læs mere om det store regnvandsbassin i denne artikel.

 

Regnvandsbassin: Hvem var det, der bankede i Bolbro?

 

FAKTA: HVAD ER LECAKUGLER?

- Lecakugler bliver fremstillet i Danmark af fed og plastisk ler fra undergrunden.

- De bliver produceret af firmaet Leca, som også laver byggeblokke og andre materialer.

- Råmaterialet (ler) bliver udgravet i Hinge nær Randers og bearbejdet på produktionsanlægget tæt på.

- Efter at leret er gravet op, gennemgår det flere processer. Blandt andet æltning, tørring og brænding.

- Resultatet er et let, stærkt, holdbart og miljøvenligt materiale, som bliver brugt som fyld og isolering.

 

Følg arbejdet på Højstrupvej - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×