Nabo til vejarbejdet
Anlægsarbejde

Letbanen trækker nye fortove og cykelstier gennem byen

5. marts 2018

 

Mange steder i Odense kan man se alderen tynge byens infrastruktur. Lap-på-lap på vejene, bulede fortove og revnede cykelstier.

 

Men når letbanen om et par år toner frem for alvor i Odense, bringer den ikke kun nye skinner ind i byens gader. Langs det meste af letbaneruten vil den også bringe opdateret infrastruktur omkring sporet med sig – med nyanlagte fliser, klinker og asfalt.

 

 

Zoom helt tæt på: Sådan bliver letbane i dit nabolag

 

 

På en del af Ørbækvej, mellem Munkerisvej og Nyborgvej, kan man allerede se det nye. Her er fortov, cykelsti og vejbaner i den østlige side af vejen færdigt.

 

Snart begynder man også at se de fysiske forandringer andre steder i byen, hvor letbanens anlægsarbejde er i gang. De karakteristiske gule ’odense-klinker’ bliver for eksempel nyanlagt på Middelfartvej, Vestre Stationsvej og Nyborgvej.

 

Dermed skulle der gerne blive sat en – i hvert fald lokal – stopper for hoppende kørsel, store vandpytter, snuble-huller og så videre. Byen bliver med de nye vejforløb simpelthen mere behagelig og trafiksikker at færdes i.

 

 

undefined

Bilister, cyklister og fodgængere kan glæde sig til nylagt belægning langs sporet.

 

 

Derudover er der det rent æstetiske element. Letbanestrækningen fra Tarup til Hjallese vil komme til at fremstå visuelt nyrenoveret, hvilket forhåbentligt vil glæde både lokale og gæster i byen. Her vil hundredvis af nyplantede træer i mere end 50 forskellige sorter samt et otte meter bredt græstæppe langs det meste af letbanesporet også bidrage.

 

Det æstetiske bliver for alvor foldet ud på de nyanlagte pladser, som vil lægge sig op ad letbanen. Mest iøjnefaldende bliver forandringerne på Banegårdspladsen, Benedikts Plads og Israels Plads ved Idrætsparken, som kommer til at fremstå som helt nye byrum.

 

 

Det første stykke vej er færdigt - nu skal modsatte side gøres klar

 

 

Arbejdet med at anlægge nye vejbaner, fortove og cykelstier for at skabe plads til letbanens spor begyndte på Ørbækvej i august 2017 – og forventes at være helt afsluttet på hele strækningen i løbet af 2019.

 

Der vil dog fortsat blive arbejdet på letbanesporet ind i 2020, da der skal lægges skinner, bygges stationer, sættes kørestrøm op og etableres info- og signalanlæg, inden letbanen kan testkøres og åbnes efter planen i slutningen af 2020.

 

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×