Nabo til vejarbejdet
Letbanen i drift
Udbud

Letbanens store kontrakter er godkendt

9. juni 2017

 

Alle tre bidragsydere til Odense Letbane P/S har nu godkendt, at letbanen kan indgå de to store kontrakter med henholdsvis Comsa S.A.U, der skal levere transportsystemet, og Stadler Pankow GmbH, der skal levere letbanevognene. Der er også netop skrevet under på den første kontrakt vedrørende flytning af veje, fortove og cykelstier.

 

 

Nu kan arbejdet med at anlægge 14,5 km letbane og bygge 26 stationer begynde. Både Odense Kommune, Region Syddanmark og staten har nemlig sagt ja til, at Odense Letbane kan underskrive kontrakterne med spanske Comsa S.A.U., der skal lægge skinner, rejse master og bygge stationer, og tyske Stadler Pankow GmbH, der skal levere letbanevognene.

 

Samtidig er der netop skrevet under på den første kontrakt vedrørende arbejdet med at flytte veje, fortove og cykelstier langs hele strækningen. Arbejdet begynder på den nordlige del af Ørbækvej i løbet af et par dage, og det er entreprenøren M.J. Eriksson A/S, der står for denne entreprise. Hele strækningen er delt op i syv entrepriser, som vil starte op forskellige steder i byen med få måneders mellemrum fremover.

 

 

Her er de foretrukne leverandører til Odense Letbane

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Odense skal have letbanetog af typen Stadler Variobahn, som blandt andet kendes fra Bergen i Norge, hvor de har kørt med succes siden 2010.

 

 

- Det er projektets allerstørste milepæl, som vi nu har nået. Med kontrakterne i hus på hele letbanebyggeriet har vi nu sikret, at byen kan få den fulde letbane. Det har vi arbejdet henimod i mere end fire år – og nu står vi her. Det er jeg både stolt over og meget glad for. Odense kan se frem til at få en gedigen, gennemafprøvet og driftssikker letbane. Og det sker inden for rammerne af vores budget inklusive reserver, lyder det fra administrerende direktør for Odense Letbane P/S Mogens Hagelskær.

 

Comsa er et spansk firma, der leverer infrastrukturløsninger inden for banebranchen. Firmaet har således leveret baneløsninger til hele Spanien samt i Europa – det gælder både til high-speed baneprojekter samt letbane- og metroløsninger. Comsa kan levere hele transportløsninger, som det også bliver tilfældet i Odense – det vil sige at de leverer både skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer. Comsas leverance til Odense Letbane bliver den første i Norden. Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.

 

 

VIDEO: Visualiseringer af Odense Letbane - fra Tarup til Hjallese

 

 

Stadler har hovedkvarter i Schweiz, men det bliver datterselskabet i Berlin, der skal levere letbanevognene til Odense. Firmaet leverer alle slags rullende materiel på skinner – det gælder såvel traditionelle toge samt letbane- og metrovogne. Stadler har leveret letbane- og metrovogne til fx Bergen og Århus, hvorfra Odense Letbane har høstet mange erfaringer. Togfabrikanten er i det hele taget kendt for at levere tysk grundighed i form af velafprøvede standardløsninger kombineret med moderne teknologi. 

 

 

Følg letbanearbejdet i Odense - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×