Nabo til vejarbejdet
Sporarbejde

Letbanens store kontrolcenter er ved at rejse sig i Hjallese

22. marts 2019

 

Foto: Kennett Krebs

 

Når de bærende elementer i et byggeri er rejst, så holder man rejsegilde. Derfor er der fredag 22. marts pølser til medarbejderne på byggeriet af letbanens kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej.

Hele fundamentet er blevet støbt med værkstedgrave, og stålskelettet er på plads. Derfor kan man allerede nu begynde at få en klar ide om, hvordan den kommende bygning vil tage sig ud.

 

Video: Første skinne støbt fast ved Nyt OUH

 

Snart bliver det endnu mere tydeligt. For de næste opgaver bliver at lægge tag og rejse facaden. Derefter bliver der støbt gulv, opbygget vægge og lavet forskellige installationer, ligesom der bliver ført spor ind i bygningen, så letbanetogene kan komme ind.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Øverst: Skelettet af stål er nu rejst. Næste skridt bliver at lægge tag og opbygge facaden. Nederst: Sådan kommer den færdige bygning til at se ud.

 

Bygningen har et grundareal på godt 6200 kvadratmeter. Indenfor bliver det meste af arealet optaget af værkstedet, hvor letbanetogene bliver serviceret fra en stor grav med skinner hen over. Der er blandt andet et stort reservedelslager, ligesom der er en vaskehal, hvor togene kan blive vasket og renset for eventuel graffiti, inden de kører ud i byens gader.

Værkstedet rummer også et anlæg med silo til påfyldning af sand på togene. Sandet bliver brugt til at skabe friktion mellem skinner og hjul, så togene kan stå ordentligt fast, også for eksempel i snevejr. I den anden ende af værkstedet er der en enorm ’drejebænk’, hvor toghjulene bliver rettet af, så kontakten mellem skinner og hjul altid er bedst mulig, og der ikke opstår støjgener.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Et kraftigt faldnet udgør sammen med seler de primære sikkerhedsforanstaltninger ved det kommende arbejde.

 

Ud over værkstedet indeholder bygningen et administrationsområde i to plan. Her er der mødelokaler, kontorer og så videre. Samt ikke mindst det store kontrolrum, der bliver hjertet i den daglige letbanedrift. Bag en række store skærme bliver driften styret og overvåget af letbanens folk.

 

Investorer og bygherrer vil gerne være nabo til letbanen

 

Uden for bygningen bliver pladsen blandt andet brugt til en række spor, hvor togsættene kan holde om natten. Selve letbanelinjen ligger i meget kort afstand fra remiseanlægget. Der er forbindelse via et kort sidespor, som også kører gennem det kommende Parkering Odense Syd-anlæg med cirka 700 P-pladser til at skabe forbindelse mellem motorvejen og letbanen.

Forventningen er, at det store kontrol- og vedligeholdelsescenter er klar til at tage imod de første letbanetog, når de kommer til Odense. Efter planen sker det inden udgangen af 2019.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×