Nabo til vejarbejdet
Letbanen i drift
Letbane

Letbaneskilte bliver nemme at læse – og med et vink til historien

30. maj 2018

 

En skrifttype er ikke bare en skrifttype.

 

Mest tydeligt bliver det, når det ikke fungerer. For eksempel når sangen til konfirmationen er trykt med en sirlig, men ulæselig skråskrift, eller når revisionsfirmaet får lavet skilte med ’tegneserie-skrift’.

 

Når letbanen om få år kører gennem byens gader, vil odenseanerne derfor møde en unik skrifttype, som Odense Letbane har fået udviklet. Den vil gå igen i information fra letbanen i drift – på skilte, på infoskærme, i foldere og så videre.

 

 

Se billederne: Letbanen bliver Odenses egen

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Comeo er en hel familie af skrifttyper, der er designet til at kunne bruges på mange forskellige typer flader.

 

 

- Skrifttypen hedder ’Comeo’. Det er en kombination af de latinske ord Communia, som betyder fællesskab, Commeo, der betyder hyppig færden, og Eo, som betyder bevægelse til en destination, fortæller Janik Frithioff, der er grafisk designer hos Odense Letbane.

 

Sammen med skriftdesigneren Trine Rask har han udviklet den nye typografi.

 

- Comeo er udviklet inden for en dansk skrifttradition, som er tæt knyttet til skiltemaler-faget. Den er kendetegnet ved at være funktionel i sin udformning af de enkelte bogstaver. Det er funktionen, der skaber æstetikken – ikke omvendt, siger Janik Frithioff og fortsætter:

 

- Samtidig er der et lille vink til den tradition, man kender fra danske jernbaner og sporvejsselskaber. Det ses for eksempel i udformningen af det lille g, hvor sløjfen for neden kun er trukket halvt op. Det giver typografien en historisk kontekst.

 

 

3D-animation: Kom med ind i Odenses letbanetog

 

 

Comeo-skrifttypen er designet til at være nem at læse på alle flader – lige fra skilte og skærme til trykte materialer og web. Den skal samtidig give en ensartet oplevelse omkring letbanen. Derfor er der udviklet en hel skriftfamilie med flere varianter, som er nøje tilpasset forskellige flader.

 

- Den almindelige udgave af Comeo bliver brugt til kommunikation på tryk, nettet og andet. Derudover har vi lavet en udgave, som giver særligt høj læsbarhed på strategiske flader, som for eksempel skilte. Endelig har vi også udviklet en version til brug på såkaldte dot-matrix-skærme. Det gælder for eksempel infoskærme på letbanens perroner og i selve toget, forklarer Janik Frithioff.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Oversættelse af skrifttype til LED-skærme med lav opløsning, såkaldt dot-matrix, sikrer høj læsbarhed og skaber samtidig fælles identitet.

 

 

For at sikre en høj læsbarhed er alle varianterne af den nye skrifttype blevet testet undervejs i udviklingsprocessen. Odense Letbanes særlige ’tilgængelighedsgruppe’, som blandt andet tæller kommende brugere med nedsat syn, har givet værdifuld feedback.

 

I sammenhæng med den nye skrifttype er der også udviklet en serie piktogrammer til Odense Letbane. Det er små figurer, som er en vigtig del af skiltningen på stationer og i tog, hvor de for eksempel skal anvise pladser til cykler eller kørestolsbrugere.

 

- De skal sikre en hurtig afkodning med et universelt figursprog. Samtidig er piktogrammerne lavet, så de fremstår i det samme visuelle formsprog som skrifttypen. På den måde er de med til, at brugerne oplever en sammenhæng i, hvordan skilte skal afkodes, slutter Janik Frithioff.

 

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefinedSkrifttype og piktogrammer deler samme udformning, hvilket sikrer en visuel rød tråd.

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×