Nabo til vejarbejdet
Sporarbejde

Master til kørestrøm bliver i flot design – de første er nu sat op

8. april 2019

 

De er stadig pakket ind i et lag beskyttelse. Men man kan godt glæde sig til, at de bliver pakket ud, for de er lavet i et flot design, der passer til byen Odense.

De første master til letbanens kørestrøm blev for nyligt sat op på Ørbækvej. Hen over de kommende måneder vil lignende master rejse sig langs det meste af letbanesporet i Odense.

 

Sådan foregår sporarbejdet frem mod letbanens åbning

 

Hvis man forventer rustrøde H-profiler, vil man blive positivt overrasket.

Masterne til Odense Letbane bliver nemlig lavet i et enkelt og svagt konisk design. De er lakeret i den mørke ’odensegrå’, som bliver brugt til det meste byrumsinventar i stål omkring letbanen. For eksempel læskærme, infobokse, bænke og skraldespande.

Dermed er den sammenhængende æstetik også tænkt ind i kørestrømsmasterne, så letbanesystemet i sin helhed kan bidrage positivt til byens udtryk.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Masterne til letbanens kørestrøm bliver slanke og svagt koniske i formen - og lakeret i den mørke 'odensegrå'. Ved de 26 stationer bliver masterne højere og får monteret et rødt LED-lysbånd i toppen.

 

I alt bliver der sat cirka 650 master op til letbanens kørestrøm. De kommer til at stå med en gennemsnitlig afstand på 40 meter.

Flere steder, for eksempel på Nyborgvej, Middelfartvej og i den nye TBT-bydel, bliver køreledningerne spændt op på de omkringliggende bygninger i stedet for i master. Det skyldes pladsmæssige eller æstetiske hensyn.

 

Store varehuse glæder sig - sådan vil de bruge letbanen

 

Masterne er otte meter høje. De er boltet fast på betonfundamenter, der er støbt på forhånd. Senere bliver der monteret en slankere tværbom, som køreledningerne skal sidde fast på.

En del af masterne til kørestrøm få monteret gadebelysning, så de får en dobbeltfunktion som lygtepæle. Dette gøres for at holde det samlede antal af master i byen nede.

De vil typisk stå enkeltvis, enten mellem de to spor eller på den ene side af sporene.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


De første master, som stadig er pakket ind i beskyttelse, er sat op på Ørbækvej. På denne del af strækningen står masterne mellem de to letbanespor.

 

På Ørbækvej, hvor de første master er sat op, kommer der til at stå en mast midt mellem de to spor. Og sådan vil det være på en del af letbanestrækningen – i hvert fald når det gælder de lige stræk. I kurver er det nemlig nødvendigt med sidestillede master, som altid bliver sat i kurvens ’yderside’. Det sikrer et træk på kablerne ud af kurven, så de kan sidde stramt.

 

Letbanetog: Nu begynder det at ligne noget i Berlin

 

Ved stationerne samt forskellige steder, hvor der er et særligt behov, kommer der master på begge sider af sporene. Stationsmasterne bliver også lidt højere end de øvrige master på strækningen, og øverst bliver der monteret et rødt LED-lysbånd. Det gør det nemmere at se og genkende stationerne på afstand.

Det er politisk bestemt, at Odense Letbane skal have strøm fra luftledninger, frem for eksempelvis en løsning med batterier eller strøm fra jorden. Det skyldes, at luftledninger er den mest driftssikre løsning, som har været brugt i mange årtier, og som har bevist sit værd – også under nordiske vejrforhold.

Køreledningerne vil få tilført strøm flere steder langs letbanestrækningen, hvor der bliver bygget et antal transformatorstationer. Selve køreledningerne, i fagsproget kaldet ’OCL-tråden’, bliver spændt op i de enkelte sektorer, efterhånden som de bliver klar til det.

 

Følg arbejdet på Ørbækvej - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×