Nabo til vejarbejdet
Byudvikling

Nottingham efter flere års letbanebyggeri: Det er det hele værd

10. februar 2017

 

For halvandet år siden åbnede anden etape af letbanen i Nottingham – og straks efter forstummede den heftige debat om projektet. Letbanen skaber nemlig ikke kun en mere effektiv infrastruktur for borgerne. Den har også skabt en fornyet stolthed og optimisme.

For 15 år siden var Nottingham i England plaget af tæt biltrafik. Men siden er udviklingen vendt, og i 2011 blev byen kåret som ”least car dependant city in Britain”. Altså dén by i Storbritannien, hvor man er mindst afhængig af biler.

Det skyldes ikke mindst den lokale letbane. Den betjener blandt andet nogle af de syv store ”park and ride”-anlæg med tusindvis af parkeringspladser, som ligger i udkanten af Nottingham.

- Cirka 30 procent af letbanens brugere er folk, som enten tidligere tog bilen eller i dag benytter park and ride-anlæggene, siger Chris Deas, som er Major Projects Director i Nottingham.

Han har i mere end 20 år været med i projekteringen og byggeriet af den lokale letbane. Første etape af letbanen åbnede i 2004. I 2015 blev der tilføjet to nye linjer til den første, så Nottingham i dag har 50 letbanestationer fordelt på i alt 32 kilometer spor.

 

Nottingham: Letbanen skal trække byen ud af arbejdsløsheden

 

Chris Deas har været med hele vejen – som absolut har budt på nogle bump. Anlægsarbejdet har varet i flere år, og borgerne i Nottingham har oplevet store gener, ikke mindst i trafikken. Derfor har debatten om projektet raset undervejs.

- Vi har været gennem nogle hårde perioder. Men i det store billeder bliver de perioder i dag set som forholdsvis korte tidsrum. Ganske få uger efter åbningen af anden etape i 2015 døde virakken omkring anlægsarbejdet ud. Kritikken forsvandt simpelthen, og i stedet begyndte folk at bruge letbanen, husker Chris Deas og kommer med et eksempel:

- Der var for eksempel en kvinde, som boede i et særligt hårdt berørt område. Hun kæmpede en bitter kamp mod letbaneprojektet og gik endda ind i politik i protest. I dag er hun fast bruger af letbanen, og jeg hilser af og til på hende. Hun er nået frem til, at selvom hun hadede anlægsfasen, og selvom hun måske stadig synes, at prisen var for høj, så har letbanen værdi for hende som bruger.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

undefined
Letbanen i Nottingham er populær blandt byens indbyggere.

 

Det er ikke kun den enkelte borger, der kan se værdien i letbanen. Hele bydele har oplevet, hvordan letbanen medfører positiv udvikling.

Det gælder for eksempel i ”The Meadows”, der historisk har været kendetegnet ved lave indkomster og ældre byggeri. Bydelen har ifølge Chris Deas fået en enorm ansigtsløftning:

- Letbanen har fuldstændig forandret området fysisk. Og en sidegevinst har været et fald i kriminaliteten og asocial adfærd som hærværk, mens beboerne har fået højere ambitioner for sig selv.

Det sidste, om ambitionerne, er ifølge Chris Deas en meget vigtig pointe:

- Letbanen har skabt en ny stolthed i Nottingham. Det gælder ikke kun blandt politikerne, men i høj grad også blandt borgerne. Hver gang du ser nyheder fra Nottingham, eller film og tv, der er optaget i Nottingham, så ser du letbanen i billedet. Så letbanen er blevet en vigtig grund at føle sig stolt over at bo i Nottingham, siger Chris Deas og konkluderer:

- Så det har været det hele værd. Pengene er knappe i England, som det er tilfældet overalt. Men vi arbejder fortsat på udvikling af letbanen i Nottingham og har flere kommende etaper i støbeskeen.

 

Dette er den anden artikel af to om letbaneerfaringerne fra Nottingham. Læs også første del – om de store investeringer som letbanen i Nottingham trækker til byen.

 

Nottingham: Letbanen skal trække byen ud af arbejdsløsheden


 

undefinedChris Deas er Major Projects Director i Nottingham og har i mere end 20 år været med til at projektere og anlægge letbanen i byen.

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn Man kommer virkelig ud på de åbne vidder på de guidede cykeltur langs letbanen. På grund af NytOUHs … Man kommer virkelig ud på de åbne vidder på de guidede cykeltur langs letbanen. På grund af NytOUHs byggeplads måtte vi dog afvige fra ruten og langs golfbanen. Tip: Der er iøvrigt masser af skønne frugttræer på denne strækning. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby #nyodense Letbanen på besøg hos metroen. Der bliver bygget tæt her ved Marmorkirken, hvis fundament ligger kun… Letbanen på besøg hos metroen. Der bliver bygget tæt her ved Marmorkirken, hvis fundament ligger kun tre meter fra metrostationens sidevægge. #byenibevægelse #tilbyen #odenseby #cph I dag er der en særlig bevægelse igang - i retning mod Tusindårsskoven. Glade og forventningsfulde f… I dag er der en særlig bevægelse igang - i retning mod Tusindårsskoven. Glade og forventningsfulde festivalgæster venter her på, at FynBus fragter dem fra Østre Stationsvej til Tinderbox ☀️🎼 #byenibevægelse #odenseletbane #mitodense #odenseby #tinderbox #fynbus
Nyheder
×