Nabo til vejarbejdet
Byudvikling

Nottingham: Letbanen skal trække byen ud af arbejdsløsheden

10. februar 2017

 

På en måde kan man sige, at Nottingham er et engelsk spejlbillede af den fynske hovedstad. I Nottingham åbnede den første etape af letbanen dog allerede i 2004 – og i 2015 kom der yderligere to letbanelinjer til. Det primære formål med letbanen er det samme som i Odense: At tiltrække investeringer.

 

Nottingham er en gammel og stolt industriby, der ligger ideelt lige midt i England, men som alligevel har set de store virksomheder lukke på stribe. Arbejdsløsheden er høj, og derfor prøver man at genopfinde sig selv som moderne videnby, der er rar at bo i. Og så brander byen sig selv med en verdenskendt figur fra litteraturen.

 

Lyder det måske en smule bekendt?

 

 

Nottingham efter flere års letbanebyggeri: Det er det hele værd

 

 

- Jeg er overrasket over, hvor slående lighederne er mellem den post-industrielle historie i Odense og i Nottingham. Det gælder også den måde, I har valgt at bevæge byen fremad – med udviklingen på Thomas B. Thriges Gade og letbanen, der binder det nye hospital og universitetet sammen med midtbyen. Det er præcis de samme ting, der er sket i Nottingham.

 

Ordene kommer fra Chris Deas. Han er Major Projects Director i Nottingham, og han har i mere end 20 år været med i projekteringen og byggeriet af den lokale letbane, Nottingham Express Transit. Derfor var han for nyligt inviteret til Odense for at udveksle erfaringer fra Robin Hoods hjemby.

 

- Nottingham oplevede en stor nedgang i den tunge industri, især minedriften, i løbet af 1980’erne. Derefter ernærede byen sig primært af serviceerhverv, som har relativt lav indkomst. Ambitionen har derfor været at bevæge byen i retning af mere produktivitet ved at tiltrække højteknologiske virksomheder, forklarer Chris Deas og fortsætter:

 

- Vi bevæger os i dén retning nu. Kommunen, universitetet og de lokale virksomheder fokuserer på særlige teknologiområder, som for eksempel medicinalindustrien. Vi har bygget ”Biocity”, en forskerpark for medicinalindustrien, og vi har knyttet universitetet tættere sammen med erhvervslivet for at skabe vækst. For at få den nye videnøkonomi til at fungere, har vi brug for den bedst mulige infrastruktur. Det er her, letbanen kommer ind i billedet.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Letbanen i Nottingham kører blandt andet ind omkring den centrale Old Market Square, der er gjort bilfri. Her deler letbanen pladsen med fodgængerne.

 

 

Den første etape af Nottinghams letbane åbnede i 2004. Den er cirka 14 kilometer lang og kører mellem den nordlige forstad, Hucknall, og Nottinghams centrum og banegård. Anden etape af letbanen, der åbnede i august 2015, førte to nye spor ud til forstæderne Clifton og Chilwell.

 

Erhvervslivet og byggeinvestorer har fokus på adgangen til moderne og komfortabel offentlig transport. Nottingham regner med, at den nyeste etape af letbanen vil generere op til 8000 nye jobs – eller hvad der svarer til cirka 2,5 milliarder kroner i den lokale økonomi om året.

 

- Letbanen har været en stor katalysator for udviklingen i byen. Den er et vigtigt argument for os, hver gang vi snakker med mulige investorer – fordi den betyder noget for dem, siger Chris Deas og forklarer hvorfor:

 

- Investorer kan lide fast infrastruktur, som de kan regne med. Og det er, hvad skinnerne i jorden sikrer. Vi har masser af eksempler på byggegrunde, der har stået tomme i årevis – og når så letbanen kommer forbi, så skyder der pludselig nye boliger eller et nyt supermarked op. Et eksempel er forstaden Hucknall, der er letbanens nordlige endestation. Et år efter, at anlægsarbejdet var gået i gang, var der blevet bygget et nyt indkøbscenter samt 400 nye boliger i det område, hvor den gamle kulmine engang lå.

 

 

Dette er den første artikel af to om letbaneerfaringerne fra Nottingham. Læs også anden del – om nogle af de øvrige positive gevinster, Nottingham har fået ud af at bygge letbane.

 

 

Nottingham efter flere års letbanebyggeri: Det er det hele værd

 

 

 

undefinedChris Deas er Major Projects Director i Nottingham og har i mere end 20 år været med til at projektere og anlægge letbanen i byen.

 

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×