Nabo til vejarbejdet
Byudvikling

Nottingham: Letbanen skal trække byen ud af arbejdsløsheden

10. februar 2017

 

På en måde kan man sige, at Nottingham er et engelsk spejlbillede af den fynske hovedstad. I Nottingham åbnede den første etape af letbanen dog allerede i 2004 – og i 2015 kom der yderligere to letbanelinjer til. Det primære formål med letbanen er det samme som i Odense: At tiltrække investeringer.

 

Nottingham er en gammel og stolt industriby, der ligger ideelt lige midt i England, men som alligevel har set de store virksomheder lukke på stribe. Arbejdsløsheden er høj, og derfor prøver man at genopfinde sig selv som moderne videnby, der er rar at bo i. Og så brander byen sig selv med en verdenskendt figur fra litteraturen.

 

Lyder det måske en smule bekendt?

 

 

Nottingham efter flere års letbanebyggeri: Det er det hele værd

 

 

- Jeg er overrasket over, hvor slående lighederne er mellem den post-industrielle historie i Odense og i Nottingham. Det gælder også den måde, I har valgt at bevæge byen fremad – med udviklingen på Thomas B. Thriges Gade og letbanen, der binder det nye hospital og universitetet sammen med midtbyen. Det er præcis de samme ting, der er sket i Nottingham.

 

Ordene kommer fra Chris Deas. Han er Major Projects Director i Nottingham, og han har i mere end 20 år været med i projekteringen og byggeriet af den lokale letbane, Nottingham Express Transit. Derfor var han for nyligt inviteret til Odense for at udveksle erfaringer fra Robin Hoods hjemby.

 

- Nottingham oplevede en stor nedgang i den tunge industri, især minedriften, i løbet af 1980’erne. Derefter ernærede byen sig primært af serviceerhverv, som har relativt lav indkomst. Ambitionen har derfor været at bevæge byen i retning af mere produktivitet ved at tiltrække højteknologiske virksomheder, forklarer Chris Deas og fortsætter:

 

- Vi bevæger os i dén retning nu. Kommunen, universitetet og de lokale virksomheder fokuserer på særlige teknologiområder, som for eksempel medicinalindustrien. Vi har bygget ”Biocity”, en forskerpark for medicinalindustrien, og vi har knyttet universitetet tættere sammen med erhvervslivet for at skabe vækst. For at få den nye videnøkonomi til at fungere, har vi brug for den bedst mulige infrastruktur. Det er her, letbanen kommer ind i billedet.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Letbanen i Nottingham kører blandt andet ind omkring den centrale Old Market Square, der er gjort bilfri. Her deler letbanen pladsen med fodgængerne.

 

 

Den første etape af Nottinghams letbane åbnede i 2004. Den er cirka 14 kilometer lang og kører mellem den nordlige forstad, Hucknall, og Nottinghams centrum og banegård. Anden etape af letbanen, der åbnede i august 2015, førte to nye spor ud til forstæderne Clifton og Chilwell.

 

Erhvervslivet og byggeinvestorer har fokus på adgangen til moderne og komfortabel offentlig transport. Nottingham regner med, at den nyeste etape af letbanen vil generere op til 8000 nye jobs – eller hvad der svarer til cirka 2,5 milliarder kroner i den lokale økonomi om året.

 

- Letbanen har været en stor katalysator for udviklingen i byen. Den er et vigtigt argument for os, hver gang vi snakker med mulige investorer – fordi den betyder noget for dem, siger Chris Deas og forklarer hvorfor:

 

- Investorer kan lide fast infrastruktur, som de kan regne med. Og det er, hvad skinnerne i jorden sikrer. Vi har masser af eksempler på byggegrunde, der har stået tomme i årevis – og når så letbanen kommer forbi, så skyder der pludselig nye boliger eller et nyt supermarked op. Et eksempel er forstaden Hucknall, der er letbanens nordlige endestation. Et år efter, at anlægsarbejdet var gået i gang, var der blevet bygget et nyt indkøbscenter samt 400 nye boliger i det område, hvor den gamle kulmine engang lå.

 

 

Dette er den første artikel af to om letbaneerfaringerne fra Nottingham. Læs også anden del – om nogle af de øvrige positive gevinster, Nottingham har fået ud af at bygge letbane.

 

 

Nottingham efter flere års letbanebyggeri: Det er det hele værd

 

 

 

undefinedChris Deas er Major Projects Director i Nottingham og har i mere end 20 år været med til at projektere og anlægge letbanen i byen.

 

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×