Nabo til vejarbejdet
Sporarbejde

Nu bliver den første letbanestation bygget – sådan vil de se ud

27. juni 2019

 

26 steder på strækningen mellem Tarup og Hjallese bliver det muligt at hoppe på eller stige af Odense Letbane. Nu er byggeriet af den første letbanestation gået i gang – på Ørbækvej ud for Rosengårdcentret.

Alle stationerne bliver lavet med perroner, der er en smule hævet over gadeniveau, så der bliver trinløs indstigning i letbanetogene. Ramper med svag stigning for enden af perronerne giver adgang for gangbesværede samt folk med barnevogne eller tunge kufferter.

Ud for Rosengårdcentret kan man nu få en klar fornemmelse af, hvordan de fremtidige perroner kommer til at tage sig ud. Her er der nemlig sat kantsten til den første af i alt 26 letbanestationer.

 

Zoom ind på nye detaljer på populært fremtidskort

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

Det næste skridt bliver at støbe perronen op og lave belægningen med ledelinjer og opmærksomhedsfelter, så synshandicappede også kan finde rundt. Derefter kan stationernes øvrige inventar blive installeret.

Læskærmene er designet specielt til Odense Letbane. Og de bliver i øvrigt produceret inden for bygrænsen af Sanderum Smede- og Maskinværksted. Læs mere om det i denne artikel.

 

Sanderum-smedje bygger læskærme til letbanen - har ansat 10 nye folk

 

De bliver enkle og lette i sit udtryk med rundet overgang fra bagvæggen til taget. Alle sider er af glas, der sikrer lys og også bidrager til trygheden, mens indramningen er i galvaniseret stål.

Alle stålflader på stationerne bliver lakeret i farven ’odensegrå’, som går igen på alt byrumsinventar omkring letbanen. Ud over læskærmene bliver den mørkegrå farve også brugt på bænke, affaldsspande, gelændere, master til kørestrøm og infostandere. Samt på de høje standere med letbanens logo, der skaber synlighed fra lang afstand.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Visualisering af stationsdesignet. Alle stationer vil ikke blive ens, da antallet af læskærme og inventaret i øvrigt kan variere. Men det grundlægende design er det samme.

 

Men det er ikke stål og beton det hele. De fleste perroner vil også få et træ plantet. Helt generelt bliver der plantet rigtig mange nye træer langs letbanen – to for hvert træ, det har været nødvendigt at fælde. Og nogle af disse kommer altså til at stå på selve stationerne.

Belægningen på perronerne samt mellem letbanesporene kommer i øvrigt til at læne sig op ad den belægning, der kendetegner det lokale byrum. I centrum af Odense vil man for eksempel opleve klinkebelægning, ligesom man kender det fra fortovene og pladserne omkring banegården.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 


Visualisering af den fremtidige Hjallese Station - med ny gangbro over Svendborgbanens spor i baggrunden.

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×