Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Byudvikling

Nye-byggeriet er godt i gang nord for Aarhus

29. marts 2019

 

Cirka en kilometer nord for bygrænsen til Aarhus, i det bakkede terræn mellem Lisbjerg og Lystrup, ligger en klynge nybyggede huse med udsigt over bugten og Egå Engsø. I alt 50 boliger, hvor de første beboere flyttede ind i sommeren 2018.

På et skilt umiddelbart uden for bebyggelsen står ét af de måske mest sigende bynavne i Danmark: Nye.

 

Letbanen vil bringe folk og liv til ny bydel

 

Hen over de kommende årtier er det nemlig meningen, at de nuværende 50 boliger skal blive til mange flere i en helt ny forstad med op mod 20.000 indbyggere.

Alt sammen bliver bygget op omkring Aarhus Letbane, der har placeret en station i centrum af den kommende by – hvor der før bare var marker. I løbet af foråret forventes de første letbanetog at rulle ind på stationen, når Aarhus Letbanes forbindelse til Grenaa åbner.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Letbanestationen 'Nye' åbner for drift i løbet af foråret. Foto: Tækker Group

 

God infrastruktur skaber gode betingelser for investeringer og vækst. Derfor bliver letbaner brugt til at stimulere byggeriet og styre byudviklingen i en bestemt retning. Det gælder for alvor i Nye.

- Vi har arbejdet på Nye siden 2006, og vi har hele tiden haft letbanens placering med i vores overvejelser. Vores formodning er, at de mennesker, som flytter til Nye, i mindre grad vil have egen bil, end man typisk har i andre bysamfund. Derfor var vi meget glade for, at letbanen kommer til at ligge midt i Nye. På den måde får flest muligt glæde af letbanen, har Jørn Tækker, ejer og direktør i Tækker Group, som står bag projekt Nye, tidligere sagt.

 

Letbaner bruges som værktøj til byudvikling

 

Første etape at Nye-byggeriet kommer efter planen til at bestå af i alt cirka 650 boliger. Samt en daginstitution, en dagligvarehandel og en skole. Boligerne bliver en kombination af lejligheder, klyngehuse, rækkehuse og villahuse, som fletter sig sammen i små fællesskaber – og i en bæredygtig arkitektur med brug af naturens egne materialer.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


De første byggerier er skudt op i Nye, og de første beboere er flyttet ind. Dette billede er fra byggepladsen i august 2018. Foto: Tækker Group

 

Muligheden for fællesskab fylder generelt meget i planlægningen af Nye. Der bliver store fællesarealer, og der kommer ikke til at være lige vejforløb i byen. De snoede og kurvede veje er med til at nedbringe hastigheden og give bedre plads til bløde trafikanter og legende børn.

Stisystemet er også en vigtig del af Nyes infrastruktur i forhold til at skabe muligheder for ’grønne’ transportvalg. Stier skal binder alle de fremtidige bebyggelser sammen og lede forbi bytorvet og ned til letbanestationen.

Når letbanen begynder at standse i Nye, kan beboerne glæde sig til hyppige afgange, hvor man for eksempel kan nå det store universitetshospital på 10 minutter eller til Dokk1 i Aarhus C på 25 minutter.

 

Investorer og bygherrer vil gerne være nabo til letbanen

 

Det samme kan beboerne i nabobyen Lisbjerg. I dag en lille landsby med cirka 1000 indbyggere. Men måske bliver de 25 gange så mange i fremtiden. Det er i hvert fald, hvad der er lagt op til i den lokalplan for området, som Aarhus Byråd godkendte sidste år.

Igen er det letbanen, der forventes at blive motoren i de mange nybyggerier. Aarhus Letbane har hele fire stoppesteder i Lisbjerg-området, hvor der over årene forventes at blive bygget 1 million kvadratmeter boliger og 250.000 kvadratmeter erhvervsbyggeri.

Nybyggerierne er allerede i gang. For eksempel vandt en klynge træhuse i et alment boligbyggeri prisen som Årets Byggeri 2018 i Aarhus Kommune. Desuden er en udbygning af Lisbjergskolen allerede nu sat i gang.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse