Nabo til vejarbejdet
Letbane

Sådan skal et rigtigt letbanetog lyde (og lyse)

19. september 2016

 

Danmark har indtil videre ikke nogle letbaner i drift. Men i 2017 åbner Aarhus Letbane – og senere kommer der også letbaner i både Odense og København.

 

Derfor skal danskerne til at vænne sig til at have et nyt transportmiddel i gadebilledet. Det betyder også nye lys og lyde, som man skal forholde sig til.

 

Et letbanetog kører på strøm og er i sig selv meget lydsvagt. Derfor har Folketinget for nyligt vedtaget den såkaldte ”Bekendtgørelse om krav til lyd- og lyssignaler for letbanekøretøjer ved kørsel på færdselslovens område”.

 

Bag den lidt omstændelige titel gemmer sig et nyt regelsæt for, hvordan en letbanevogn skal gøre opmærksom på sig selv over for byens øvrige trafikanter – når den kører rundt blandt bilister, cyklister og fodgængere.

 

 

VIDEO: Elever på Hjalleseskolen vil skabe trafiksikkerhed med LED-lys

 

 

Et letbanetog skal af hensyn til den generelle trafiksikkerhed have to forskellig lydsignaler: Et opmærksomhedsskabende signal samt et advarselssignal.

 

Det opmærksomhedsskabende signal skal lyde som en klokke og må maksimalt have et lydtryk på 75 decibel på 30 meters afstand. Dette bruges, når der ikke umiddelbart er fare på færde. For eksempel når letbanetoget krydser en fodgængerovergang.

 

 

VIDEO: Hvorfor skal Odense have en letbane?

 

 

Advarselssignalet skal derimod være højt og gennemtrængende, da det skal bruges til at forebygge eller afværge fare. Signalet skal lyde som en fløjte eller et horn og skal som minimum have et lydtryk på 85 decibel på 30 meters afstand.

 

Derudover skal man kunne kende en letbanevogn på lyset, så man også i mørket kan skelne den fra den øvrige trafik. Et letbanetog skal derfor have en særlig kendingslygte. Den skal være hvid og være placeret øverst og centralt på fronten, så den sammen med de almindelige forlygter danner en trekant.

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet her - og hold dig opdateret på letbaneprojektet

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×