Nabo til vejarbejdet
Togsæt

Se billederne: Første letbanetog er kommet til Odense

20. februar 2020

 

Det første af i alt 16 letbanetogsæt begyndte mandag sin lange rejse mod Odense som særtransport på en enorm ladvogn fra Stadlers testanlæg i Berlin-forstaden Velten. Godt to døgn senere ankom toget til Odense Letbanes kontrolcenter ved Munkebjergvej.

Og torsdag 20. februar klokken 11.00 kunne borgmester Peter Rahbæk Juel sammen med Odense Letbanes bestyrelsesformand, Jesper Rasmussen, og administrerende direktør Mogens Hagelskær se den spritnye letbanevogn køre ned ad rampen – og for første gang få kontakt med letbanesporet i Odense.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Letbanedirektør Mogens Hagelskær var både glad og stolt, da han tog imod de lokale medier.

 

Der skal noget særligt til at transportere et togsæt via vejnettet fra Tyskland til Danmark. De odenseanske letbanetog er næsten 30 meter lange og vejer mere end 40 ton.

Derfor er lastbil-vogntoget, som transporterer letbanevognen, i alt 40 meter langt. Dertil kommer en rampe på 12 meter, som toget kan komme op og ned ad. I alt skal der bruges omkring 85 meter plads til at læsse letbanetoget af og på.

Det første togsæt er helt færdigt udvendig. Indvendigt mangler det dog at få monteret blandt andet stofsæder. Den sidste montering vil foregå på letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej, hvor toget bliver leveret til Odense Letbane. Sideløbende foregår der montering af andre letbanevogne på Stadlers anlæg i Berlin, så alle 16 Odense-tog kan blive færdige til levering i løbet af efteråret.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Det allersidste stykke ned ad rampen fra lastvogntoget måtte letbanevognen have et lille skub. Og ja, fire stærke tyskere kan rent faktisk godt skubbe et 40 ton tungt tog en smule frem.

 

I løbet af den kommende tid ankommer der flere letbanevogne til Odense med korte mellemrum. Disse bliver også monteret færdige på stedet.

Når den første helt færdige letbanevogn befinder sig på letbanens kontrolcenter, vil Odense Letbane invitere alle byens borgere og øvrige interesserede til at besøge kontrol- og vedligeholdelsescenteret og se toget. Hold øje med Odense Letbanes hjemmeside og sociale medier.

 

FAKTA OM ODENSES LETBANETOG

Producent Stadler
Model Variobahn
Sporbredde 1,435 m (normalspor)
Vognbredde 2,65 m
Længde 29,20 m
Vægt tom 40,8 t
Max vægt 62,5 t
Sæder i alt 60
Max passagerer 193
Tophastighed 70 km/t

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Mange nysgerrige ansatte på kontrolcenterets byggeplads fik deres pause til at passe med, at toget fik fast Odense-grund under hjulene.

 

Følg letbanearbejdet i Odense - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×