Nabo til vejarbejdet
Byudvikling

Se kortet: Nu investeringer for 22,5 milliarder kroner i letbanens korridor

22. august 2019

 

For tiden sætter letbanens 14,5 kilometer lange byggeplads sit præg på Odense. Men det er ikke byens eneste byggeplads – langt fra.

Hvis man kører en tur langs letbanestrækningen, kan man tage et kig på rigtig meget af den aktuelle byudvikling. Nye boliger og erhvervslejemål skyder op langs letbanen, de lokale uddannelsesinstitutioner bygger nyt, og på markerne i det sydøstlige Odense er et helt nyt regionshospital begyndt at tage form.

 

Artikler om byudvikling langs letbanen

 

En frisk optælling viser, at der i årene 2012-2022 er gennemført eller planlagt byggerier og renoveringer for cirka 22,5 milliarder kroner inden for kort gåafstand af letbanesporet.

Optællingen er lavet ud fra offentligt tilgængelige oplysninger fra bygherrerne. Eller ud fra et estimat af en forventet kvadratmeterpris.

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


Byggekraner er blevet en del af Odenses skyline i de senere år.

 

De mange milliarder kroner er fordelt på i alt 86 forskellige projekter, som allerede er finansieret og dermed sikre. Altså er byggeriet allerede afsluttet, i gang eller lige på trapperne.

En række byggeprojekter for i alt 4,1 milliarder kroner, som endnu ikke er faldet helt på plads, er ikke talt med i opgørelsen. Ud over et planlagt, men fortsat ikke realiseret shoppingcenter i Odense C, handler det om enkelte byggeprojekter i Gartnerbyen og Cortex Park ved universitetet – hvor byggeriet til gengæld for alvor er kommet i gang, og meget nyt er skudt op i de seneste år.

 

Se kort over investeringer på Google Maps

 

Det største byggeprojekt i opgørelsen er uden sammenligning Nyt OUH. Det nye regionshospital har en samlet projektpris på 6,9 milliarder kroner og skal efter planen stå færdigt i 2022. En anden topscorer er SDU, der udvider og ombygger for mere end 3,3 milliarder kroner, hvis man tæller det nye sundhedsvidenskabelige fakultet med.

Letbanen går tværs gennem Campus-området med SDU og Nyt OUH og vil skabe nem forbindelse til Odense C. På dén måde bliver letbanen en forudsætning for Campus-områdets fremtidige succes, ligesom udviklingen i Campus-området er en hovedårsag til Odense Byråds beslutning om at bygge letbanen.

 

Artikler om byudvikling langs letbanen

 

(Artiklen fortsætter under billedet)


TBT Tower er måske det mest synlige eksempel på nybyggeri i Odense. Det ligger lige ved siden det nye kulturhus, Odeon. På den anden side af højhuset kommer der til at ligge en letbanestation.

 

Det er dog ikke kun penge fra offentlige kasser, der bliver investeret langs letbanesporet. Der er byggerier og renoveringer for godt 10,9 milliarder private kroner i opgørelsen – vel at mærke uden at man tæller de projekter med, som der endnu er usikkerhed om.

De private investeringer gælder blandt andet de mange nye boliger, som bliver opført i Gartnerbyen, den nye bymidte, Cortex Park og andre steder i byen. Nye boliger udgør omkring fem millarder kroner af de samlede investeringer.

Men det gælder også forskellige andre typer af private investeringer. For eksempel de store indkøbscentre, Tarup Center og Rosengårdcentret, der udvider og bygger om, nybyggeri af erhvervslejemål samt en række almene boligafdelinger, der bliver renoveret i disse år.

Og så gælder det selvfølgelig det kommende HCA Eventyrhus, der er tegnet af stjernearkitekten Kengo Kuma og hovedsageligt finansieret af private fonde. Det forventes at blive en turistattraktion i topklasse, som forhåbentlig vil hjælpe med at trække flere besøgende til Odense.

 

Se kort over investeringer på Google Maps

 

På kortet herunder kan du få et overblik over de mange investeringer, der er realiseret eller planlagt langs Odense Letbane. Du kan også åbne kortet i Google Maps her.

Du kan zoome ind og klikke på de enkelte projekter for mere info.

 

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

Relaterede nyheder

  • Omkørsel på del af Højstrupvej

    Fra onsdag 18. september er der omkørsel på Højstrupvej, da der skal sættes kantsten mellem vejbanen og letbanesporet.
    16. september 2019
  • Vi bygger letbanen: Betonstøberen

    Jens Henriksen er formand for betonholdet. Med sine mange års erfaring ved han, at tingene ikke altid går som planlagt.
    11. september 2019
  • Vi bygger letbanen: Ingeniøren

    Pernille Janbæk Jørgensen er assisterende byggeleder. Hun fører tilsyn med letbanearbejdet og træffer beslutninger i marken.
    11. september 2019
  • Vi bygger letbanen: Elektrikeren

    Alexandre Gonçalves er elektroingeniør og ansvarlig for letbanens strøm - med erfaring fra togprojekter i en række andre lande.
    11. september 2019

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×