Nabo til vejarbejdet
Byudvikling

Snart har 200 europæiske byer en letbane eller sporvogn

11. august 2016

 

Odense opfinder ikke den dybe tallerken, når der over de kommende år bliver bygget letbane i byen. Tværtimod trækker Odense på solide erfaringer fra mange byer i udlandet, hvor den moderne sporvogn, letbanen, virkelig har fået en renæssance.

Mandag 21. december 2015 klokken 12.30 kørte de splinternye Solaris-sporvogne deres første tur i Olsztyn i Polen. Med 11 kilometer nye spor meldte byen sig dermed, som én af de seneste, ind i den stadigt voksende klub af europæiske byer med en form for letbanesystem.

Det er en klub, som her i august 2016 tæller 195 medlemmer – og som meget snart vil runde 200.

Flere og flere byer har nemlig fået øjnene op for de gevinster, som moderne sporvogne eller letbaner bringer med sig: Effektiv og komfortabel transport, et bedre bymiljø og større investeringslyst.

 

Hvad er forskellen på en sporvogn og en letbane?

 

Alene i Danmark og Sverige er en håndfuld nye byer ved at melde sig ind i klubben af letbanebyer. Både i Lund, Malmø, Aarhus, København og så selvfølgelig Odense er man i gang med at bygge eller projektere helt nye letbanesystemer.

Byen Olsztyn ligger i det nordlige Polen og har cirka 175.000 indbyggere. Den minder altså om Odense. Men de to byer har mere end størrelsen til fælles.

Olsztyn har nemlig også, lige som Odense, tidligere været medlem af den europæiske letbaneklub. De gamle sporvogne kørte fra 1907 til 1965, hvor driften blev indstillet. For nogle år siden påviste rapporter dog, at byens udvikling ville have gavn af en moderne version – som altså åbnede lige op til julen 2015.


Artiklen fortsætter under billedet

undefined
Den helt nye sporvognslinje i den polske by Olsztyn åbnede i december 2015.

 

Tendensen med at lade de gamle sporvogne genopstå som moderne letbaner ses over alt i Europa. Hvert år indfører eller genindfører nye byer sporvogns- eller letbanedrift. Og mange andre byer med allerede eksisterende systemer bygger nye linjer for at udvide dækningen.

Man kan derfor godt snakke om en slags renæssance for sporvogne og deres moderne ”fætre”, letbanerne.

 

Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

 

Alene siden årtusindskiftet er der kommet næsten 50 nye navne på listen over letbanebyer.

Det gælder både metropoler som London, Madrid og Athen, som har bygget helt nye letbanesystemer til at supplere deres i forvejen omfattende net af offentlig transport. Men også mange mellemstore byer, der kan sammenlignes med Odense, er kommet med.

Især i Frankrig er en lang række mellemstore byer blevet medlem af letbaneklubben i de senere år. Det gælder blandt andre Montpellier, Orleans, Nice, Le Mans, Reims og Tours – for bare at nævne nogle få af de i alt 21 franske byer, der har åbnet helt nye sporvogns- eller letbanesystemer siden år 2000.

 

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

 

Dertil kommer selvfølgelig en masse europæiske byer, som ”altid” har haft sporvogne. Mange steder bliver nye strækninger løbende tilføjet, ligesom vognene bliver opgraderet, efterhånden som den teknologiske udvikling indhenter det gamle materiel.

Eksempelvis har rigtig mange tyske byer haft sporvogne siden 1800-tallet og aldrig afskaffet dem. I stedet er sporvognsnettene gennem tiden blevet opdateret og udbygget til det 21. århundrede, hvor de fortsat bliver udviklet.

Det gælder blandt andet i Dresden – for bare at nævne et enkelt eksempel blandt mange. Her åbnede den første sporvognslinje helt tilbage i 1872.

Den seneste opgradering af vognparken i Dresden var i 2008, hvor 166 nye togsæt fra Bombardier blev indkøbt. Også spornettet er blevet udvidet over årene, så togene i dag kører på i alt 134 kilometer spor fordelt på 13 forskellige letbane- og sporvognslinjer på kryds og tværs af hele byen – og der bliver fortsat bygget nye.

 

Download en liste fra Wikipedia.org over europæiske byer med letbane eller sporvogn (excelark)

 

undefined
Første etape af Bergens "Bybanen" stod færdig i 2010. Siden er to etaper yderligere blevet tilføjet, så letbanen nu kører helt ud til den lokale lufthavn. En fjerde etape er under planlægning.

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby
Nyheder
×