Om Odense Letbane
Nabo til vejarbejdet
Drift

Stopper Odense Letbane, når frosten kommer?

16. februar 2021

Letbaner i det nordiske klima kan kæmpe med driftsstop som følge af is på køreledningerne, når vinteren melder sig.

Spørgsmålet er så, om Odense Letbane vil få tilsvarende udfordringer, når togene senere i år begynder at rulle gennem byen?

- Alle letbaner i Norden oplever fra tid til anden problemer med driften, når vi har dét vejrfænomen, at temperatur og luftfugtighed danner rimfrost på køreledningerne, forklarer Steen Lykke, der er teknisk direktør ved Odense Letbane.

 

Letbanen har kørt sin første tur til IKEA Station.

 

Også isslag på køreledningerne kan give driftsproblemer. I de situationer vil en indbygget sikkerhedsanordning koble toget ud. Det sker for ikke at overbelaste togets elektronik.

- Odense Letbane er i kontakt med flere letbaneprojekter i Norden for at finde frem til den løsning, som bedst kan forebygge driftsstop i forbindelse med rimfrost og isslag på køreledningerne, siger Steen Lykke og uddyber:   

- En forudsætning for at forebygge problemet er, at vi kan forudse, hvornår der kommer rimfrost og isslag. Derfor indhenter vi erfaringer med varslingssystemer hos andre letbaneprojekter i Norden samt fra Meteorologisk Institut for at finde frem til de bedste metoder. 

Når rimfrost eller isslag er på vej, er der flere mulige løsningsmodeller. Én af dem er at lade to tog køre på skinnerne i en periode på cirka fire timer om natten (uden passagerer) for på den måde at forhindre frost og is i at sætte sig fast på køreledningerne.

Samtidig skal det så vidt muligt sikres, at alle de resterende tog, der holder stille ved kontrol- og vedligeholdelsescentret fire timer om natten, bliver holdt fri af is og frost, så de kan starte op og køre ud på strækningen næste morgen.

Her er der andre tekniske løsninger, som der i øjeblikket bliver kigget nærmere på. Èn mulighed kan være at sprøjte glykol på køreledningerne og på togenes strømaftagere. En anden mulighed kan være at montere et elvarmekabel på oversiden af køreledningen. Kablet varmer ledningen op, så frost og is smelter.

Sne på skinnerne bør til gengæld ikke volde problemer under normale omstændigheder, idet letbanen råder over en skinnekørende sneplov. 

 

Følg letbanearbejdet - tilmeld dig letbanens nyhedsbrev her

 

 

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse