Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Drift

Stopper Odense Letbane, når frosten kommer?

16. februar 2021

Letbaner i det nordiske klima kan kæmpe med driftsstop som følge af is på køreledningerne, når vinteren melder sig.

Spørgsmålet er så, om Odense Letbane vil få tilsvarende udfordringer, når togene senere i år begynder at rulle gennem byen?

- Alle letbaner i Norden oplever fra tid til anden problemer med driften, når vi har dét vejrfænomen, at temperatur og luftfugtighed danner rimfrost på køreledningerne, forklarer Steen Lykke, der er teknisk direktør ved Odense Letbane.

 

Letbanen har kørt sin første tur til IKEA Station.

 

Også isslag på køreledningerne kan give driftsproblemer. I de situationer vil en indbygget sikkerhedsanordning koble toget ud. Det sker for ikke at overbelaste togets elektronik.

- Odense Letbane er i kontakt med flere letbaneprojekter i Norden for at finde frem til den løsning, som bedst kan forebygge driftsstop i forbindelse med rimfrost og isslag på køreledningerne, siger Steen Lykke og uddyber:   

- En forudsætning for at forebygge problemet er, at vi kan forudse, hvornår der kommer rimfrost og isslag. Derfor indhenter vi erfaringer med varslingssystemer hos andre letbaneprojekter i Norden samt fra Meteorologisk Institut for at finde frem til de bedste metoder. 

Når rimfrost eller isslag er på vej, er der flere mulige løsningsmodeller. Én af dem er at lade to tog køre på skinnerne i en periode på cirka fire timer om natten (uden passagerer) for på den måde at forhindre frost og is i at sætte sig fast på køreledningerne.

Samtidig skal det så vidt muligt sikres, at alle de resterende tog, der holder stille ved kontrol- og vedligeholdelsescentret fire timer om natten, bliver holdt fri af is og frost, så de kan starte op og køre ud på strækningen næste morgen.

Her er der andre tekniske løsninger, som der i øjeblikket bliver kigget nærmere på. Èn mulighed kan være at sprøjte glykol på køreledningerne og på togenes strømaftagere. En anden mulighed kan være at montere et elvarmekabel på oversiden af køreledningen. Kablet varmer ledningen op, så frost og is smelter.

Sne på skinnerne bør til gengæld ikke volde problemer under normale omstændigheder, idet letbanen råder over en skinnekørende sneplov. 

 

Følg letbanearbejdet - tilmeld dig letbanens nyhedsbrev her

 

 

 

 

Relaterede nyheder

  • Sikkerhed for letbanens naboer

    Sikkerhed for letbanens naboer

    Når du som nabo skal pudse vinduer, rense tagrender eller flytte – så er det vigtigt, at du ikke kommer for tæt på letbanens kørestrøm eller opholder dig i letbanens spor.
    14. maj 2021
  • Test af lys på letbanens stationer

    Test af lys på letbanens stationer

    Foreløbigt henlægger letbanens stationerne i mørke. Dog var der forleden test af lyssætningen på den kommende Parkering Odense Syd-station, så lyset kunne ses i praksis og lyskilderne kunne finjusteres.
    12. maj 2021
  • Snart pibler græsset i 10 kilometer letbanespor

    Snart pibler græsset i 10 kilometer letbanespor

    Letbaneprojektet er nu så langt, at den sidste grønne finish kan udføres. Letbaneentreprenøren er nemlig gået i gang med at så græs i sporene på et areal, der svarer til 10 fodboldbaner.
    7. maj 2021
  • Grøn bølge skal få letbanen hurtigere gennem byen

    Grøn bølge skal få letbanen hurtigere gennem byen

    Alle 56 lyskryds, som letbanen kører igennem, er blevet bygget om, så de er klar til den nye trafikant. Dermed er det muligt at opnå en såkaldt 'run time' på 42 minutter på hele letbanen.
    3. maj 2021

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse