Om Odense Letbane
Nabo til letbanen
Trafik

VIDEO: Udvidet testkørsel – og ekstra fokus på sikkerhed

7. juli 2021



Tirsdag 6. juli kørte letbanen første test på en to kilometer lang strækning mellem IKEA og indtil midt på Nyborgvej.

Siden februar har Odense Letbane testet tog, skinner og alle tekniske systemer på strækningen mellem Hjallese og IKEA Station på Ørbækvej. Nu er tiden kommet til, at toget kan køre til Nyborgvej og derved køre på cirka halvdelen af letbanens 14,5 kilometer lange strækning gennem Odense.

- Det er en vigtig milepæl, vi er nået til. For første gang skal letbanen køre gennem et bynært miljø, hvor folk bor og i højere grad færdes, fortæller adm. direktør Mogens Hagelskær ved Odense Letbane.

Dermed får Odenseanerne en forsmag på, hvordan det bliver, når letbanen begynder at køre i den centrale del af byen og for alvor bliver en del af hverdagslivet i Odense.

Hvor letbanen ind til nu har passeret Nyt OUHs byggeplads, SDU og området ved Bilka og IKEA, kører den nu ind mod centrum, hvor den vil krydse flere veje og være tættere på beboelse. Derfor skal naboer og trafikanter være ekstra opmærksomme i trafikken.

- Nu kommer der en ny trafikant, der er både lydsvag, og som ikke har mulighed for at undvige. Derfor er det uhyre vigtigt, at man ikke bare kører på autopilot, men orienterer sig i forhold til letbanen. Det er en god idé at tage musikken ud af ørerne, kigge op fra sin mobiltelefon og orientere sig i trafikken. Og hvis man gør det og ellers overholder færdselsreglerne, så er der ikke fare på færde, uddyber Mogens Hagelskær.

Video med testkører Lars Nybo, der fortæller om testkørsel og nærved-hændelser, der allerede har været på letbanen.

At holde øje med letbanen er også en del af Odense Letbanens sikkerhedskampagne ’Se Letbanen i øjnene’, der er udviklet i samarbejde med Odense Kommune.

Læs mere om sikkerhedskampagnen ’Se letbanen i øjnene’

Sådan bliver togene testet


I teorien bør der ikke ske sammenstød mellem letbanen og den øvrige trafik – hvis alle bare overholder færdselsreglerne. Alligevel siger erfaringen fra andre byer, at der af og til sker sammenstød. Det skyldes stort set altid en kombination af uopmærksomhed og brud på færdselsloven.

Eksempler på det kan være, at trafikanter svinger til venstre et sted, hvor de ikke må svinge til venstre, ikke overholder en stoplinje eller kører/cykler/går over for rødt lys.

Samtidig med, at Odense Letbane udvider testkørslen til Palnatokesgade Station, bliver alle installationer og anlægsarbejde gjort færdigt i resten af byen i løbet af sommeren. Derefter bliver der åbnet for testkørsel til Østre Stationsvej og til sidst hele vejen til Tarup Station.

Følg letbanearbejdet - tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse