Nabo til vejarbejdet
Udbud

Underskrifterne er i hus – nu kan letbanebyggeriet begynde

14. juni 2017


Se billeder fra kontraktceremonien i galleriet i bunden af denne artikel. Foto: Kenneth Krebs

 

Arbejdet med at bygge letbane i Odense kan nu begynde. Onsdag 14. juni har Odense Letbane P/S nemlig skrevet kontrakt med både spanske Comsa S.A.U, der skal lægge skinner, rejse master og bygge stationer, samt med tyske Stadler Pankow GmbH, der skal levere letbanetog til Odense.

 

- Jeg vil gerne byde Stadler og Comsa velkommen. De vil ikke blot komme til at anlægge en letbane og sætte vognene på skinner. De vil komme til at forandre byen, fordi letbanen, når den er færdig, vil gøre hverdagen meget nemmere for tusindvis af odenseanere, og fordi letbanen udgør rygraden i byens udvikling. De kommer til at bygge fremtiden i Odense, siger en stolt Mogens Hagelskær, administrerende direktør for Odense Letbane P/S:

- Dette er den næststørste milepæl overhovedet for Odense Letbane. Det bliver kun overgået af, når vi åbner letbanen i slutningen af 2020 og sætter den i drift.

 

Letbanens store kontrakter er godkendt

 

De to store kontrakter med Comsa og Stadler blev underskrevet ved en ceremoni på Odense Stadion / EWII Park.

Her takkede letbaneselskabets bestyrelsesformand, Jesper Rasmussen, for det gode samarbejde, der har været i processen med letbanens tre bidragsydere, Odense Kommune, staten og Region Syddanmark. Samtidig glædede han sig over, at arbejdet i byen nu skifter karakter.

- Alle, der har gjort klar til, at letbanen kan blive anlagt, har udført et upopulært stykke arbejde. Borgerne er blevet sat på prøve med mange trafikændringer og støjgener. Det bliver ikke lettere fremover, når vi bygger letbanen. Men den afgørende forskel er, at fremover vil det kunne ses oven over jorden, at letbanen tager form, sagde Jesper Rasmussen blandt andet i sin tale, hvor der lød en særlig tak til Odense Byråd:

- Byrådet vedtog i samlet trop, at Odense skal have en letbane. At vedtage og stå fast på et så visionært projekt som en letbane, der giver hele byen store udfordringer under anlægsfasen, kræver mod.

 

M.J. Eriksson baner vej for letbanen på Ørbækvej

 

Comsa skal levere både skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer til Odense. Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.

Stadler, der skal levere letbanetog til Odense, har tidligere leveret togsæt til eksempelvis Bergen og Aarhus samt en række tyske byer. Stadler er kendt for at levere tysk grundighed i form af velafprøvede standardløsninger kombineret med moderne teknologi.

 

Følg letbanearbejdet i Odense - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×