Nabo til vejarbejdet
Mennesker

Vi bygger letbanen: Svejseren

6. december 2019

 

Mød Alberto Anton Gomez, der er svejser på letbanens sporarbejde, og som også har været med til at bygge metro i Madrid. 

 

Portrætserie: Vi bygger letbanen

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Alberto Anton Gomez, svejser på sporarbejdet. Foto: Lasse Olsson

 

Hvad laver du på letbaneprojektet?

Jeg arbejder med at svejse skinner. Det foregår ved at montere forme på skinnerne, varme dem op og støbe stål omkring skinnerne. På den måde kommer skinnerne til at sidde 100 procent sammen. I gennemsnit kan jeg og mit team lave fem-seks svejsninger om dagen. På den 14,5 kilometer lange letbanestrækning skal der i alt laves mere end 3000 svejsninger. Så der er heldigvis flere teams på opgaven.

 

Hvad kan du bedst lide ved dit job?

For mig giver det en særlig stolthed at være med til at udføre mit arbejde i en høj kvalitet – og sikre at projektet glider fremad.

 

Portrætserie: Vi bygger letbanen

Hundredvis af mennesker deltager og bidrager på den ene eller anden måde til at bygge letbanen. I denne portrætserie kan du møde nogle af dem, der er med til at skabe letbanesporet og få togene på skinnerne.

Læs også de tidligere portrætter i serien:

Betonstøberen: Jens Henriksen

Elektrikeren: Alexandre Gonçalves 

Ingeniøren: Pernille Janbæk Jørgensen

Togmanden: Thomas Gram Rasmussen

Spormanden: Francisco Navarro

Landmåleren: Stefana Furnica

Byggelederen: Mikkel Eskam Weidemann

Nabokontakten: Marie Morthorst Bang

Inspektøren: Thomas Berget

 

 

Hvordan er det at arbejde i Danmark?

Odense er en meget flot by, folk er vældig søde og rare, og så er det mit indtryk, at maden er af rigtig god kvalitet. Men jeg savner af og til min familie og mine venner hjemme i Spanien. Det har dog været en god oplevelse at prøve at arbejde i et andet land – med en anden kultur og andre måder at arbejde på. Mit daglige arbejde minder meget om, hvordan det er derhjemme. Jeg har været svejser i fire år og har tidligere arbejdet på metroen i Madrid. Den største forskel er, at jeg i Spanien arbejder i en tunnel, mens jeg i Danmark arbejder i det fri. Det kan jeg godt lide.

 

Følg letbanearbejdet i byen - tilmeld dig nyhedsbrevet her

 

 

Relaterede nyheder

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×