Nabo til vejarbejdet

Hvordan bliver letbanen bygget?

 

Overordnet set bliver arbejdet med at bygge Odense Letbane delt op i to store hovedopgaver: De såkaldte ledningsflytninger og så arbejdet med at bygge selve letbanen.

 

Letbanearbejdet foregår i årene 2015 – 2020. Frem til 2017 gælder det ledningsflytningerne, hvor de lokale forsyningsselskaber skal flytte deres rør, kabler og ledninger i jorden, så de ikke ligger i vejen for letbanen. Når der først er bygget et jernbanespor oven på, kan man nemlig ikke uden videre komme ned til forsyningsledningerne igen.

 


Artiklen fortsætter under billedet

 

undefinedLangs hele letbanestrækningen skal forsyningsselskaberne flytte rør og kabler, inden letbanebyggeriet kan gå i gang.

 

 

Efter ledningsflytningerne skal selve letbanen anlægges. Der skal laves nye vejbaner, cykelstier og fortove, så der bliver plads til letbanen.

 

Og bagefter skal der lægges skinner, bygges stationer og sættes master med køreledninger op, laves signalsystemer og så videre. Det er først her, at odenseanerne for alvor vil få fornemmelsen af, at letbanen er på vej, selvom forarbejdet har varet et par år.

 

Arbejdet vil overordnet set ligne en række vejarbejder, der flytter sig rundt i byen. Der arbejdes ikke på det samme sted hele tiden. Arbejdet opdeles i stedet i en række delstrækninger og nogle under-delstrækninger.

 

Der vil altså for det meste blive tre afgrænsede arbejdsperioder på hver delstrækning. Odense Letbane P/S søger at gøre disse perioder kortest mulige. Typisk vil de enkelte arbejdsoperationer rykke ned ad strækningen – så der for eksempel ikke er støjende arbejder i hele perioden på den samme adresse.

 

 

 

Hvorfor laver man ikke det hele på én gang? 

 

 

 

Nyheder fra Odense Letbane
Spørg Odense Letbane

Har du et spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os.

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyheder
×