Nabo til vejarbejdet

Hvad er en letbane egentlig?

 

En letbane er en togtype, som byder på smallere vogne og lavere gulv end klassiske jernbaner. De bruges typisk i bymæssige områder, hvor der er brug for et højklasset supplement til den kollektive trafik. 

Letbaner i tætbebyggede områder kræver, at pladsen tages fra vejnettets kapacitet. På trods af det øges gadens transportkapacitet væsentligt, idet to letbanespor med samme bredde som to bilbaner har en passagerkapacitet, der svarer til seks bilbaner eller mere. Samtidig mindskes støj- og luftforureningen.

En letbane er typisk elektrisk drevet og forurener derfor ikke i gaderummet som eksempelvis busser og biler.

En letbane er i stand til at håndtere større hældninger end jernbaner og kurver så skarpe, at der kan køres rundt om gadehjørner. De har også en markant bedre bremseevne end tog.


Artiklen fortsætter under billedet
 

undefinedLetbanen i den franske by, Angers, deler i den centrale del af byen plads med fodgængere.

 

I byerne tilbyder letbaner ofte en hyppig drift, og vognene er godkendt til gadekørsel og derfor udrustet med lys og spejle som på andre gadekøretøjer.

En letbane er karakteriseret ved, at den har sit eget areal i gaden, så den også kan komme frem i myldretiden. Hvis der mangler plads, kan letbanen dele pladsen med biler.         

Nogle steder deler letbanen areal med andre trafikanter. Når letbanen for eksempel kører hen over bymidtens pladser, bliver hastigheden nedsat, så cyklister og fodgængere trygt kan passere skinnerne.

Alle tog vil blive kørt af togfører, som sikrer stabilitet og tryghed i kørslen. 

Letbanen tilbyder god komfort og korte rejsetider - og frem for alt er den et bæredygtigt transportmiddel og et komfortabelt alternativ til bil og bus.

Byer, der indfører letbaner, gør det for at få kollektiv trafik i høj kvalitet - og som del af en samlet strategi for byomdannelse, sammenknytning af bydele og for nye kvaliteter i bymidten og i bydelene.

I Danmark er tre byer i gang med at bygge eller projektere letbaner: Aarhus er længst fremme med forventet åbning i 2017. Odense Letbane forventes at åbne i 2020, mens den københavnske Ring 3-letbane forventes at åbne i 2023 eller 2024. 

 

 Hvad er forskellen på en letbane og en sporvogn?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×