Nabo til vejarbejdet

Hvad koster det at bygge letbanen?

 

Odense Letbane P/S har fået godt tre milliarder kroner fra staten, kommunen og regionen til at bygge letbanen for - hvoraf de 30 procent er en såkaldt reserve eller 'buffer'. Staten er med til at finansiere letbanen med 1,1 milliarder kroner. Region Syddanmark bidrager også med 100 millioner kroner. Det resterende beløb bliver finansieret af Odense Kommune ved at optage et lån i Kommunekredit.

Helt præcist er budgettet for letbanen 2,982 milliarder kroner (2014-priser), som er aftalt i principaftalen fra juni 2014 mellem staten, Region Syddanmark og Odense Kommune.

 

Hertil kommer en række tilkøb til letbaneprojektet, som primært handler om byforskønnelse (græs mellem sporene, nye pladsdannelser m.v) i forbindelse med anlægsarbejdet. Disse tilkøb finansieres af Odense Kommune. Således ender det samlede budget på cirka 3,1 milliarder kroner i 2014-priser – budgettet bliver løbende justeret op i forhold til prisudviklingen.

Visionen er, at letbanen skal bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser samt trække nye borgere til Odense. Derfor ses prisen for letbanen som en investering i fremtiden.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefinedMange steder langs letbanes rute er der potentiale for vækst. For eksempel i Hjallese.

 

I de tre milliarder, som der er afsat til at bygge letbanen, er der som sagt indbygget en buffer på 30 procent. Disse penge kan letbaneprojektet ikke begynde at bruge uden først at have fået lov af bidragsyderne, som er kommunen, staten og regionen. Dermed har politikerne hånd i hanke med økonomien.

I en principaftale indgået i juni 2014 mellem stat, kommune og region, er det desuden slået fast, at hvis økonomien skulle vise sig at skride, kan politikerne beslutte enten at bevilge flere penge til letbanen eller beslutte, at den skal køre på en kortere strækning - så der derved kan spares penge.

Ud over de tre milliarder til at bygge letbanen for flytter forsyningsselskaberne ledninger for at bane vej for letbanen. Det er anslået til at koste omkring 300 millioner, som betales af forsyningsselskaberne efter det såkaldte 'gæsteprincip'. Kort fortalt går det ud på, at forsyningsselskaberne får jorden stillet gratis til rådighed af kommunen, mod at de til gengæld selv flytter deres rør og kabler, hvis det er nødvendigt af hensyn til byudviklingen over jorden.

 

Hvorfor stiger prisen for letbanen?

 

 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×