Nabo til vejarbejdet

Hvor kommer letbanen til at køre?

 

Byrådet har vedtaget første etape af letbanen, der skal gå fra Tarup Center og Bolbro gennem midtbyen og videre til SDU og Nyt OUH inden endestationen i Hjallese. Strækningen er 14,5 kilometer lang og kommer til at have 26 stationer.

 

Anden etape er ikke vedtaget og finansieret endnu, og Odense Letbane arbejder derfor udelukkende med den første etape. 

 

Letbanens linjeføring er fastlagt efter analyser af, hvor den bedst muligt kan blive til gavn for flest mulige odenseanere. Den er derfor placeret der, hvor den i fremtiden kan øge tilgængeligheden for flest mulige beboere, arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.

 

Med udgangspunkt i tal fra 2010 vil første og anden etape af letbanen inden for fem minutters gang kunne betjene 45.000 beboere, 35.000 arbejdspladser og 25.000 uddannelsespladser. Fra 2020 vil disse tal stige, efterhånden som byen udvikles og fortættes.

 

 

Zoom helt tæt på: Sådan bliver letbanen i dit nabolag

 


(Artiklen fortsætter under billedet)

undefined

 

Grundstenen i valget af linjeføringen er strækningen fra Banegården til området i Odense SØ, hvor universitetet og det nye regionshospital, Nyt OUH, skal ligge side om side med den spirende forskerpark, Cortex Park.

 

I omegnen af 60.000 mennesker vil få deres daglige gang i dette område, og her vil letbanen blive nødvendig for at sikre effektiv transport til og fra. Derfor er den effektive forbindelse mellem universitets- og hospitalsområdet og Banegården samt resten af Odense C et afgørende argument for at etablere en letbane.

 

Men også andre nøglepunkter, som Odense Stadion, Rosengårdcentret og Tarup Centret er tænkt ind – samt alle de odenseanere, der bor og arbejder langs den øvrige rute. Erfaringer viser, at letbaner er vækstgeneratorer. Letbanen i Odense vil give et samfundsøkonomisk boost til byen med ejendomsværdistigninger og øget handelsliv. Desuden vil nye byrum opstå eller genopstå langs linien. Det er en udvikling, som Odense Byråd ønsker.

 

Arbejdet med at planlægge den endelige rute er sket i 2012-2013 og siden blevet behandlet af Odense Kommune, de relevante politiske og Odense Byråd. Den oprindeligt projekterede linjeføring er undervejs i processen blevet optimeret, så anlægget af letbanen ikke fører til flere ekspropriationer og andre former for gener end højst nødvendigt.

 

Ruten er nu fastlagt i Lokalplanen for Odense Letbane samt i anlægsloven for Odense Letbane, der blev vedtaget af Folketinget i foråret 2015.

 

 

 

Hvor skal næste etape af letbanen køre?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×