Nabo til vejarbejdet

Hvor meget støjer letbanen?

 

En letbane i drift er ikke lydløs, men den opleves af de fleste som ret støjsvag. Det ved man fra forskellige undersøgelser af Metroen i København og udenlandske letbaneanlæg.

 

Elektriske og langsomkørende tog i byområder støjer generelt ikke ret meget – og væsentligt mindre end den tilsvarende bil- eller bustrafik. I storbyer med letbaner ses det for eksempel ved, at letbanetogene har monteret forskellige former for lydalarmer, da fodgængerne ofte ikke kan høre, at letbanen nærmer sig.

 

Beregninger af støjforholdene for Odense Letbane gi­ver det samme billede. Der er foretaget omfattende analyser og vur­deringer af støjforhold, og konklusionen af disse undersøgelser er, at letbanen ikke vil føre til væsentlige forandringer i det samlede overordnede billede af trafikstøj i Odense.

 

For eksempel vil der kun ske en beskeden ændring af det samlede antal af boliger, der bliver påvirket af støj over forskellige grænseværdier. Og alt i alt vil der ske en mindsket støjbelastning af kom­munens boliger. Men der vil være lokale forskelle. I alt vil etablering af letbanen medføre, at støj­belastningen fra vejtrafikken forøges en smule for i alt 35 boliger i Odense, men disse boliger ligger spredt langs flere vejstræk­ninger.

 

I den faglige vurdering af de støjændringer, der kan ventes, er der ikke fundet sammenhængende del­strækninger, hvor der kan forventes så store stignin­ger i støjpåvirkning af boliger, at det kræver støjdæmpende foranstaltninger.

 

Ud over friktionsstøjen skal et letbanetog af hensyn til den generelle trafiksikkerhed have to forskellig lydsignaler: Et opmærksomhedsskabende signal samt et advarselssignal.

 

Det opmærksomhedsskabende signal skal lyde som en klokke og må maksimalt have et lydtryk på 75 decibel på 30 meters afstand. Dette bruges, når der ikke umiddelbart er fare på færde. For eksempel når letbanetoget krydser en fodgængerovergang.

 

Advarselssignalet skal derimod være højt og gennemtrængende, da det skal bruges til at forebygge eller afværge fare. Signalet skal lyde som en fløjte eller et horn og skal som minimum have et lydtryk på 85 decibel på 30 meters afstand.

 

 

 

Hvad betyder letbanen for ejendomsværdien?

 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×