Nabo til vejarbejdet

Hvor meget støjer letbanen i drift?

 

En letbane i drift er ikke lydløs, men den opleves af de fleste som ret støjsvag. Det ved man fra forskellige undersøgelser af Metroen i København og udenlandske letbaneanlæg.

 

Elektriske og langsomkørende tog i byområder støjer generelt ikke ret meget – og væsentligt mindre end den tilsvarende bil- eller bustrafik. I storbyer med letbaner ses det for eksempel ved, at letbanetogene har monteret forskellige former for lydalarmer, da fodgængerne ofte ikke kan høre, at letbanen nærmer sig.

 

Beregninger af støjforholdene for Odense Letbane gi­ver det samme billede. Der er foretaget omfattende analyser og vur­deringer af støjforhold, og konklusionen af disse undersøgelser er, at letbanen ikke vil føre til væsentlige forandringer i det samlede overordnede billede af trafikstøj i Odense.

 

For eksempel vil der kun ske en beskeden ændring af det samlede antal af boliger, der bliver påvirket af støj over forskellige grænseværdier. Og alt i alt vil der ske en mindsket støjbelastning af kom­munens boliger. Men der vil være lokale forskelle. I alt vil etablering af letbanen medføre, at støj­belastningen fra vejtrafikken forøges en smule for i alt 35 boliger i Odense, men disse boliger ligger spredt langs flere vejstræk­ninger.

 

I den faglige vurdering af de støjændringer, der kan ventes, er der ikke fundet sammenhængende del­strækninger, hvor der kan forventes så store stignin­ger i støjpåvirkning af boliger, at det kræver støjdæmpende foranstaltninger.

 

Støjen fra et letbanetog kommer primært fra hjulenes kontakt med skinnerne. I Odense vil både tog og skinner være helt nye, når letbanen åbner. Det betyder at letbanetoget i Odense forventes at være meget lydløst i forhold til eksempelvis ældre sporvogne i mange udenlandske byer.

 

I forbindelse med den forudgående VVM-redegørelse for letbanens miljøkonsekvenser konkluderes det, at letbanetoget vil støje så lidt, at det ikke er nødvendigt for eksempel at indbygge støjdæmpende ruder i de nye bygninger, der bliver opført i den nye Thomas B. Thriges Gade-byel, hvor letbanen skal passere få meter fra husene.

 

Til brug for støjberegning i VVM-undersøgelsen er der benyttet en del data fra forskelligt letbanemateriel. Blandt andet Bombardier-letbanetog, som støjer 81 dB ved 60 km/t, samt Alstom-letbanetog, som støjer 78 dB ved 60 km/t.

 

På grund af det lave støjniveau skal et letbanetog af hensyn til den generelle trafiksikkerhed have to forskellig lydsignaler: Et opmærksomhedsskabende signal samt et advarselssignal.

 

Det opmærksomhedsskabende signal skal lyde som en klokke og må maksimalt have et lydtryk på 75 decibel på 30 meters afstand. Dette bruges, når der ikke umiddelbart er fare på færde. For eksempel når letbanetoget krydser en fodgængerovergang.

 

Advarselssignalet skal derimod være højt og gennemtrængende, da det skal bruges til at forebygge eller afværge fare. Signalet skal lyde som en fløjte eller et horn og skal som minimum have et lydtryk på 85 decibel på 30 meters afstand.

 

 

 

Hvad betyder letbanen for ejendomsværdien?

 

 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×