Nabo til vejarbejdet

Hvordan bliver letbanen bygget?

 

Overordnet set bliver arbejdet med at bygge Odense Letbane delt op i to store hovedopgaver: De såkaldte ledningsflytninger og så arbejdet med at bygge selve letbanen.

 

Letbanen planlægges bygget i årene 2015 – 2020. Frem til 2017 gælder det ledningsflytningerne, hvor de lokale forsyningsselskaber skal flytte deres rør, kabler og ledninger i jorden, så de ikke ligger i vejen for letbanen. Når der først er bygget et jernbanespor oven på, kan man nemlig ikke uden videre komme ned til forsyningsledningerne igen.

 


Artiklen fortsætter under billedet

 

undefinedLangs hele letbanestrækningen skal forsyningsselskaberne flytte rør og kabler, inden letbanebyggeriet kan gå i gang.

 

 

Efter ledningsflytningerne skal selve letbanen anlægges. Der skal laves nye vejbaner, cykelstier og fortove, så der bliver plads til letbanen. Og der skal lægges skinner, bygges stationer og sættes master med køreledninger op, laves signalsystemer og så videre. Det er først her, at odenseanerne for alvor vil fornemmelsen af, at letbanen er på vej, selvom forarbejdet har varet et par år.

 

Arbejdet vil overordnet set ligne en række vejarbejder, der flytter sig rundt i byen. Der arbejdes ikke på det samme sted hele tiden. Arbejdet opdeles i stedet i en række delstrækninger og nogle under-delstrækninger.

 

For hver delstrækning vil arbejdet med at flytte forsyningsledninger typisk vare i alt mellem 6 og 12 måneder, afhængigt af hvordan rørene ligger i jorden. Også det egentlige letbaneanlæg sker delstrækning for delstrækning.

 

Der vil altså for det meste blive to afgrænsede arbejdsperioder på hver delstrækning. Odense Letbane P/S søger at gøre disse perioder kortest mulige. Typisk vil de enkelte arbejdsoperationer rykke ned ad strækningen – så der for eksempel ikke er støjende arbejder i hele perioden på den samme adresse.

 

For ledningsflytningernes vedkommende vil der ikke bliver arbejdet fysisk på strækningen hele tiden, fordi der må indlægges pauser mellem flytning af de forskellige ledninger.

 

Følg i øvrigt med i udviklingen i arbejdet på de enkelte strækninger her.

 

 

Hvorfor laver man ikke det hele på én gang? 

 

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×