Nabo til vejarbejdet

Hvordan foregår ekspropriation?

 

Odense Letbane er et stort anlægsprojekt. Det samlede anlæg vil omfatte 14,5 kilometer dobbeltspor gennem byen, 26 stationer, strømforsyning og andre tekniske anlæg. Selvom vi gør vores yderste for at sikre, at projektet gennemføres med så få konsekvenser som muligt, så kan det ikke undgås at ekspropriere ejendomme i byen.

 

På nogle ejendomme vil det kun være et indgreb på få kvadratmeter, mens det andre steder vil være nødvendigt at overtage hele ejendommen og rive bygninger ned.

 

Når Odense Letbane P/S er nødsaget til at inddrage areal eller lignende fra private ejendomme, vil det ske ved ekspropriation. Ekspropriation er et alvorligt indgreb i den private ejendomsret, som er sikret i Grundlovens paragraf 73. Derfor er proceduren omkring ekspropriation meget stringent.

 

Gennem anlægsloven får Odense Letbane ret til at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder. Selve ekspropriationen bliver ikke besluttet af Letbanen, men af en af Statens Ekspropriationskommissioner. Ekspropriationskommissionen er en uafhængig myndighed. Den refererer for eksempel ikke til staten eller til Odense Kommune.

 

Når anlægsloven, der giver det juridiske grundlag for ekspropriation, er vedtaget, indkalder Ekspropriationskommissionen til en besigtigelse. Formålet er at kontrollere og godkende projektet. Her er der mulighed for at komme med indvendinger, kommentarer, ændringsforslag eller lignende.

 

Derefter indkalder Ekspropriationskommissionen til ekspropriationsforretninger. De handler om enkeltejendomme, og formålet er at gennemgå det endelige projekt. Det er på ekspropriationsforretningen, at Kommissionen fastsætter, hvad der skal betales i erstatning for indgrebene hos den enkelte ejer. Såfremt der er lejere på en ejendom, som har fremsat et krav mod Odense Letbane i anledning af indgrebet, tager Kommissionen også stilling til lejers krav.

 

Hvis begge parter (ejeren og Odense Letbane) kan acceptere erstatningens størrelse, afsluttes sagen med, at der indgås et forlig herom. Et forlig er endeligt og kan ikke senere påklages. Hvis en eller begge parter derimod ikke er tilfredse med erstatningens størrelse, træffer Ekspropriationskommissionen herefter en afgørelse. Den kan herefter påklages til Taksationskommissionen, som er klageinstans.


Læs mere om ekspropriationsprocessen her.

 

 

Hvad vil det koste at køre med letbanen?

 

 

  

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×