Nabo til vejarbejdet

Hvordan foregår udbuddet af letbanen?

 

Ligesom der ikke er to byer, der er ens, er der heller ikke to letbaneprojekter, som er ens. Odense skal have netop den letbane, der passer til byen.

Derfor bygger udbuddet af letbaneprojektet på et stort og gennemarbejdet udbudsmateriale, som er lavet på basis af flere års projektering. Det omfattende udbudsmateriale er nødvendigt, fordi deltagerne i udbuddet skal vide, hvad det er, de byder på.

Udbudsmaterialet indeholder derfor både en lang række tekniske krav og specifikationer samt en beskrivelse af stationer og linjeføring samt de fysiske forhold og arbejdsarealer i Odenses gader.

Overordnet set er Odense Letbane delt op i fire store udbud:

  1. Letbanevognene – altså de egentlige letbanetog, som vi i huset kalder ”Rolling Stock”.

  2. Transportsystemet – som dækker over skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter.

  3. Anlægsarbejde – som vi kalder ”Civil Works”, og som handler om nye vejbaner, cykelstier, fortove og byrum rundt om letbanen.

  4. Drift og vedligeholdelse – som handler om hvem, der skal stå for letbanen, når vi er færdige med at anlægge den.


De to første (og største) udbud, letbanevogne og transportsystem, kører sideløbende og er i gang. Her deltager i alt ni virksomheder og konsortier.

 

De ni deltagere i udbud af letbanevogne og transportsystem

 

De første bud på en pris i denne udbudsform ligger normalt højt – fordi byderne ønsker at have noget at give af under forhandlingerne, og fordi de ikke ønsker at afsløre sig selv over for hinanden.

Herefter venter et helt år med forhandlinger om priserne samt om forskellige tilpasninger, hvor Odense Letbane P/S i samarbejde med byderne skal finde de bedste løsninger for de konkrete opgaver. Undervejs vil der blive givet nye bud, inden deltagerne i udbuddet skal komme med deres sidste og bedste bud i løbet af 2017.

Denne langstrakte udbudsform med forhandling er almindelig inden for store byggeprojekter. Formålet er at skabe optimal konkurrence mellem byderne, så man som bygherre i sidste ende kan opnå det bedste projekt til den bedste pris.

Det tredje udbud, omkring anlægsarbejdet, er delt op i syv mindre udbud, der dækker syv forskellige strækninger gennem byen. Her er i alt 10 entreprenør-virksomheder blevet udvalgt til at deltage i udbuddene, der bliver afgjort løbende frem til 2018.

Ud over de syv anlægsudbud bliver en række mindre entrepriser også udbudt. De handler om kantsten til letbanen, beplantning langs letbanen samt en såkaldt slidlagsentreprise, som indeholder det sidste lag asfalt og finish gennem byen.

Endelig er der det fjerde udbud, omkring drift og vedligeholdelse. Her skal der findes en operatør af letbanen, når letbanen er bygget færdig. Udbuddet bliver først afgjort i 2019.

Ligesom det er sket med de øvrige udbud, begynder udbudsprocessen med, at en række virksomheder vil blive ”prækvalificeret”, det vil sige godkendt.

Dem, der gerne vil deltage i udbuddet, skal på forhånd melde deres interesse. Så vil Odense Letbane P/S udpege de virksomheder, som på baggrund af forskellige kriterier får lov til at deltage i selve udbuddet.

 

Hvordan bliver letbanen bygget?

 

 

Spørg Odense Letbane

Har du et spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os.

Nyheder fra Odense Letbane
Tilmeld dig nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på Odense Letbane, arbejdet og trafikken - tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×