Nabo til vejarbejdet

Hvordan vil letbanen påvirke miljøet?

 

Letbanen er elektrisk og forsynes med el fra luftledninger. Den er ikke lydløs, hjul mod skinner kan høres, men letbanen er langt mere støjsvag end en almindelig bybus. Derfor vil letbanen sikre et mere roligt bymiljø for passerende og ikke mindst de mennesker, der bor i bymidten. De vil dog skulle lære at færdes i trafikken med letbanen, når de første letbanevogne kommer ud i gadebilledet.

Letbanen er eldrevet og erstatter dieselbusser. Det betyder, at den ikke oser og lugter, og det reducerer den lokale luftforurening i Odense. Etableringen af en letbane er derfor en gevinst for miljøet generelt og for byens borgere, der vil opleve en renere luft. Under anlægsprocessen kan miljøet dog blive påvirket negativt.

Hvis strømmen kommer fra vedvarende energi, kan transporten næsten blive CO2-neutral. Derudover er energiforbruget per passagerkilometer på skinner lavere end for busser.

Letbanens større kapacitet i forhold til busser giver også flere miljøfordele. En letbanevogn kan rumme passagerer svarende til fire busser, og dermed reduceres energiforbruget og udledning af forurenende partikler og NOx. På de lokale strækninger langs med letbanen kan der således opnås en forbedring af udemiljøet. Dog kan omlægning af biltrafikken give større miljøgener for andre områder af byen, når trafikmønstrene ændrer sig.

Det forventes på baggrund af erfaringer fra udlandet, at mange flere vil benytte sig af letbanen end af den nuværende kollektive trafik.

Odense Letbane forbedrer den kollektive trafikbetjening i byen væsentligt og vil gøre den kollektive trafik mere attraktiv. Det betyder, at flere vil skifte fra biltrafik til letbanen – og det har en positiv effekt på klimaet og miljøet. 

Erfaringer fra Nordfrankrig viser, at etableringen af letbaner i 13 byer betød en markant nedgang af bilister - i flere kvarterer faldt biltrafikken med mere end 20 procent. En succesfuld letbane kræver en sammenhæng med den øvrige trafik. Letbanen skal placeres ved de mange knudepunkter i Odense, så flest muligt let kan bruge den. 

 

Hvor meget støjer letbanen?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×