Nabo til vejarbejdet

Hvorfor satser man ikke på busser?

 

I forundersøgelserne til letbanen blev flere forskellige systemer af kollektiv trafik undersøgt. Blandt andet et såkaldt Guidet Light Transit (GLT), som kombinerer hjul og skinner, og Bus Rapid Transit-systemet (BRT), som er busser i egen kørebane. Odense Byråd har på den baggrund enstemmigt vedtaget, at Odense skal have en letbane på grund af argumenter omhandlende kollektiv trafik, vækst og byudvikling.

I Odense vil der komme et endnu større tryk på den kollektive trafik – især på strækningen fra Odense Banegård Center til det kommende Nyt OUH. Der forventes at være 60.000 mennesker, der på en hverdag skal ind og ud af Campus-området, hvor Cortex Park bliver udbygget og det nye sygehus bliver opført. Mange af disse mennesker kommer med kollektiv trafik. 

Beregninger viser, at vores nuværende vejnet ikke kan håndtere et så stort antal busser. Odense vil sande til i trafik. Et letbanevognsæt kan tage lige så mange passagerer som fire busser. Det er den bedste løsning til at få flyttet de mange passagerer rundt i byen.


Artiklen fortsætter under billedet  

undefined



En anden grund til, at valget er faldet på en letbane, er, at erfaringer fra udlandet viser, at der omkring letbanen opstår vækst. Det er den såkaldte ”skinneeffekt”, man gerne vil opnå. Skinnerne giver en sikkerhed for naboerne, så det bliver mere attraktivt at investere i området. Linjen og placeringen af stationer bliver ikke påvirket af f.eks. vejarbejde, ligesom det ikke risikerer at blive ændret – i modsætning til busser, trolleybusser m.v.

Derfor vil små erhverv lægge sig langs letbanens spor, og store erhvervsvirksomheder placerer deres domicil tæt ved stationerne, fordi det sikrer kunder og medarbejdere en sikker og komfortabel rejse. Vi får allerede nu henvendelser fra erhvervsvirksomheder vedrørende placeringen af linjen.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined



Den komfortable rejse er med til at gøre letbanen til en succes rundt om i verden, og det er én af grundene til, at der bygges flere og flere letbaner. Rejsen er glidende, uden bremsen og slinger, som man oplever det i en bus. Erfaringer fra udlandet viser, at der procentvis er flere end forventet, der vælger at benytte sig af letbanen.

Odense er i gang med udviklingen fra at være en stor dansk by til en dansk storby. Odense Letbane skal binde byen sammen og understøtte de mange byudviklingsprojekter, væksten og skabelsen af arbejdspladser. Samtidig skal letbanen supplere den kollektive trafik med en behagelig transportform og løfte det store transportbehov i Campusområdet. Odense bliver attraktiv for erhvervslivet med nye arbejdspladser til følge.

 

Hvad koster det at bygge letbanen?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby
Nyheder
×