Nabo til vejarbejdet

Hvorfor skal Odense have en letbane?

 

Byen vokser, og det gør borgernes behov for transport også. Derfor er man nødt til at tage fat om de problemer, som fremtidens trafikmønstre byder på, inden de vokser sig store. 

En letbane kører hurtigt og uden forsinkelser ad sit eget spor langs med vejen. Det er derfor en meget effektiv form for kollektiv transport. Et letbanetog giver desuden de rejsende en mere komfortabel rejse end en bus. Derfor er letbaner sammen med metrotog ét af de eneste reelt attraktive alternativer for pendlere, der ellers foretrækker bilen.

Et letbanetogsæt kan tage omkring 200 passagerer ad gangen, hvilket svarer til adskillige fyldte bybusser og mange personbiler. Med afgang hvert 10. minut hele dagen vil letbanen kunne give et meget væsentligt bidrag til det samlede behov for transport i Odense. 

Odense har som mål, at brugen af kollektiv trafik skal stige. Det er den udvikling, der er sket i andre byer, som har etableret en letbane, fordi letbaner i højere grad end eksempelvis busser ses som et attraktivt alternativ til bilen.

Derudover er en letbane både meget støjsvag og miljøvenlig, fordi den kører på strøm. Den bidrager derfor til en grønt bymiljø.

Det samme gør den grønne linje gennem byen, som letbanen med sit græsspor og grønne stationstage kommer til at byde på. Nye byrum og pladsdannelser vil opstå i forbindelse med anlæggelsen af letbanen, og det vil alt sammen bidrage til fortællingen om Odense som en grøn og moderne by, som er rar og bo, leve og arbejde i.


Artiklen fortsætter under billedet  

undefinedSyddansk Universitet er sammen med Nyt OUH og Cortex Park et nøglepunkt på Odenses kommende letbane.


I løbet af de kommende år udvider Syddansk Universitet kraftigt, blandt andet med et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet, Sund Center, samtidig med at den nye vidensbydel, Cortex Park, bliver udbygget. På marken ved siden af bliver der opført et nyt regionshospital, Nyt OUH. Det betyder, at der om få år skal 60.000 mennesker ind og ud af området hver dag. Mange af dem via Banegården i Odense C.

Det er én af de vigtigste grunde til, at letbanen er nødvendig.

I dag er den smalle adgangsvej fra Niels Bohrs Alle nemlig områdets eneste forbindelse til omverdenen. Der er derfor behov for en kraftig opgradering af kapaciteten, hvis ikke byen i fremtiden skal sande til i biler og busser.

Letbanen i Odense forventes at have cirka 34.000 påstigninger per hverdag i 2024 – svarende til omkring 10-11 millioner passagerer årligt. Mellem Odense Banegård Center og området med universitet, forskerpark og nyt regionshospital forventes over 7000 passagerer per retning på en hverdag.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Sidst, men absolut ikke mindst, vil en letbane understøtte erhvervsudviklingen i byen og føre til vækst. Letbanen skal - populært sagt - ikke tjene sig hjem via billetprisen, men ved den vækst, som den forventes at tilføre byen.

En letbane kører på skinner, og ufleksibiliteten i sporene er netop én af letbanens store styrker, når man ser på den kollektive trafik med bystrategiske briller.

Man har stor sikkerhed for, hvor sporet ligger, og hvor stationerne er - modsat eksempelvis busser. Det gør de nære områder meget attraktive at investere i. Både for erhverv og for beboelse. Derfor fører en letbane til vækst langs sporet, og især omkring stationerne.

Den såkaldte "skinneeffekt" er noget, som man gerne vil tilstræbe i Odense. Det er en effekt, som er dokumenteret overalt, hvor der er blevet bygget letbaner. Priserne stiger, og der opstår nyt erhverv langs linjen, samtidig med at det gør hele byen mere attraktiv generelt for nye skatteborgere og virksomheder. 

Af disse grunde er letbaner blevet fremtidens transportform i større byer i udlandet - og nu også i Danmark. Over hele Europa har byer, der kan sammenligneligs med Odense, fået letbaner i løbet af det sidste årti. En letbane er nemlig en gevinst for både erhvervslivet, bymiljøet og borgernes hverdag.

Og det er da også derfor, at Odense Byråd énstemmigt har vedtaget, at byen skal bygge en letbane.

 

 Hvorfor satser man ikke på busser?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i… Nyt offentligt værk på TBT-hegn på Torvegade skabt af kunstneren Mormor fortæller Odenses historie i ti tegninger. Odense Letbane er selvfølgelig med :-). #byenibevægelse #odenseletbane #tbt #fragadetilby #odenseby Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor fl… Den første søndag i maj har budt på en cykeltur langs letbanens 14,4 km. lange strækning. En stor flok odenseanere har fået røde kinder, gode ben - og er blevet klogere på letbanens arbejde. Læs mere om, hvordan du kan komme på en guidet cykeltur på Odense Letbanes hjemmeside. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyodense #cyklisternesby #cykeltur Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins … Mælkebøtter er letbanegule 🌼. Lige nu står de i fuldt flor i området ved den nye skov tæt på Odins Bro. På sigt bliver det dog de ca. 7000 træer fordelt på 20 sorter, der vil dominere det rekreative område. Skoven bliver etableret som erstatning for skovarealer, der er fældet på grund af letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #nyskov Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #by… Vores naboprojekter på TBT er også i fuld gang. Nu begynder hotel Odeon bl.a. at skyde i vejret. #byenibevægelse #fragadetilby #odenseletbane #nyodense #odenseby Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker … Aftensol og lange skygger på Nyborgvej ☀. Naboerne på strækningen tager godt imod os, når vi banker på deres dør for at fortælle om letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #mitodense #odenseby #bankepåbesøg April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, let… April viser sig fra sin smukke side - især her fra Kongens Have, som er et af de grønne områder, letbanen kommer til at passere på sin vej 🌼☀️🚋. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #kongenshave Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu gi… Letbanen nu Fisketorvet. Pladekunsten fra Ørbækvej er rykket til centrum, hvor børnenes værker nu giver liv og farve til området. #odenseletbane #nyodense #byenibevægelse #fragadetilby #tbt Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste p… Plakatudstilling på byggepladshegn i Benediktsgade. Et udsnit af letbanens plakater fra de sidste par år. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #nyodense UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af e… UngVest og Byrumspolifylla har i dag udsmykket byggehegnet på Højstrupvej med deres fortolkning af en letbane i en grøn by. #odenseletbane #byenibevægelse #odenseby #byrumspolifylla #ungvest @arnklit Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza p… Byen fortættes på den den gamle slageterigrund, hvor Karré 1-2 skyder op skråt overfor Hotel Plaza på Østre Stationsvej. #lokalavisenodense #byenibevægelse #odenseby #odenseletbane Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads … Røg og damp på Østre Stationsvej. Trods vintervejr er asfaltarbejdere i fuld gang med at gøre plads til biler igen efter et større arbejde med at tilslutte det nye klimarør til tilstødende ejendomme. #http://gaffa.dk/login/activate/rpGrpAp5CoYsiYiUbyenibevægelse #odenseletbane #odenseby #trafikiodense #lokalavisenodense Odenses første letbanevogn er ankommet til Børnebyen!!! 😀 Superflot stykke arbejde af BYG i Odense … Odenses første letbanevogn er ankommet til Børnebyen!!! 😀 Superflot stykke arbejde af BYG i Odense Kommune. Vi er store fans af jeres initiativ!👍🏼 #odenseby #nyodense #odenseletbane #byenibevægelse #odense #børnebyen #lokalavisenodense
Nyheder
×