Nabo til vejarbejdet

Hvorfor skal Odense have en letbane?

 

Byen vokser, og det gør borgernes behov for transport også. Derfor er man nødt til at tage fat om de problemer, som fremtidens trafikmønstre byder på, inden de vokser sig store. 

En letbane kører hurtigt og uden forsinkelser ad sit eget spor langs med vejen. Det er derfor en meget effektiv form for kollektiv transport. Et letbanetog giver desuden de rejsende en mere komfortabel rejse end en bus. Derfor er letbaner sammen med metrotog ét af de eneste reelt attraktive alternativer for pendlere, der ellers foretrækker bilen.

Et letbanetogsæt kan tage omkring 200 passagerer ad gangen, hvilket svarer til adskillige fyldte bybusser og mange personbiler. Med afgang hvert 10. minut hele dagen vil letbanen kunne give et meget væsentligt bidrag til det samlede behov for transport i Odense. 

Odense har som mål, at brugen af kollektiv trafik skal stige. Det er den udvikling, der er sket i andre byer, som har etableret en letbane, fordi letbaner i højere grad end eksempelvis busser ses som et attraktivt alternativ til bilen.

Derudover er en letbane både meget støjsvag og miljøvenlig, fordi den kører på strøm. Den bidrager derfor til en grønt bymiljø.

Det samme gør den grønne linje gennem byen, som letbanen med sit græsspor og grønne stationstage kommer til at byde på. Nye byrum og pladsdannelser vil opstå i forbindelse med anlæggelsen af letbanen, og det vil alt sammen bidrage til fortællingen om Odense som en grøn og moderne by, som er rar og bo, leve og arbejde i.


Artiklen fortsætter under billedet  

undefinedSyddansk Universitet er sammen med Nyt OUH og Cortex Park et nøglepunkt på Odenses kommende letbane.


I løbet af de kommende år udvider Syddansk Universitet kraftigt, blandt andet med et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet, Sund Center, samtidig med at den nye vidensbydel, Cortex Park, bliver udbygget. På marken ved siden af bliver der opført et nyt regionshospital, Nyt OUH. Det betyder, at der om få år skal 60.000 mennesker ind og ud af området hver dag. Mange af dem via Banegården i Odense C.

Det er én af de vigtigste grunde til, at letbanen er nødvendig.

I dag er den smalle adgangsvej fra Niels Bohrs Alle nemlig områdets eneste forbindelse til omverdenen. Der er derfor behov for en kraftig opgradering af kapaciteten, hvis ikke byen i fremtiden skal sande til i biler og busser.

Letbanen i Odense forventes at have cirka 34.000 påstigninger per hverdag i 2024 – svarende til omkring 10-11 millioner passagerer årligt. Mellem Odense Banegård Center og området med universitet, forskerpark og nyt regionshospital forventes over 7000 passagerer per retning på en hverdag.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Sidst, men absolut ikke mindst, vil en letbane understøtte erhvervsudviklingen i byen og føre til vækst. Letbanen skal - populært sagt - ikke tjene sig hjem via billetprisen, men ved den vækst, som den forventes at tilføre byen.

En letbane kører på skinner, og ufleksibiliteten i sporene er netop én af letbanens store styrker, når man ser på den kollektive trafik med bystrategiske briller.

Man har stor sikkerhed for, hvor sporet ligger, og hvor stationerne er - modsat eksempelvis busser. Det gør de nære områder meget attraktive at investere i. Både for erhverv og for beboelse. Derfor fører en letbane til vækst langs sporet, og især omkring stationerne.

Den såkaldte "skinneeffekt" er noget, som man gerne vil tilstræbe i Odense. Det er en effekt, som er dokumenteret overalt, hvor der er blevet bygget letbaner. Priserne stiger, og der opstår nyt erhverv langs linjen, samtidig med at det gør hele byen mere attraktiv generelt for nye skatteborgere og virksomheder. 

Af disse grunde er letbaner blevet fremtidens transportform i større byer i udlandet - og nu også i Danmark. Over hele Europa har byer, der kan sammenligneligs med Odense, fået letbaner i løbet af det sidste årti. En letbane er nemlig en gevinst for både erhvervslivet, bymiljøet og borgernes hverdag.

Og det er da også derfor, at Odense Byråd énstemmigt har vedtaget, at byen skal bygge en letbane.

 

 Hvorfor satser man ikke på busser?

 

 

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen. Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre… Ny vej på vej til Rismarksvænget. Den skaber plads til letbanestationen i Højstrup - og sikrer bedre adgangsforhold til den gamle Højstrupskole. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #rismarksvej Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hel… Pølsevogn og letbaneplakat ved aftentid. Budskabet om at vi nu for alvor bygger letbane er ude i hele byen i denne uge. #byenibevægelse #odenseby Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt… Mandag morgen byder på et Odense indhyllet i tåge. Her på Nyborgvej er både letbanearbejdet og Sankt Knuds Kirke i horisonten udvisket for en stund. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mandagmorgen Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi… Letbanen er med på Studiestartsmessen på SDU i Odense sammen med SDU Plan & Byg. Sammen fortæller vi nye studerende og andre interesserede om udviklingsplaner og ny infrastruktur i campus-området. Besøg i dag til kl 15 og i morgen fra 9-15. #sdu #studiestartsmesse #byenibevægelse #odenseby - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal… - Vi har besøgt Stadler, som håndbygger letbanevogne på en fabrik lidt uden for Berlin. Stadler skal også bygge de i alt 16 nye letbanetog til Odense, når vi får det endelige design helt på plads. #letbanen #stadler #byenibevægelse #odenseby Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #bye… Tæt trafik foran banegården her til morgen - af glade HCA-børn på vej til fest i Kongens Have😊 #byenibevægelse #odenseby #børniodense Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegår… Kom og hør om letbanen og se vores interaktive kort over, hvor banen skal køre. Vi holder på Banegårdspladsen med vores mobile udstilling i hele august og har åbent man-tor fra 13-17. #byenibevægelse #odenseby #odense Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodg… Cyklister skal stå af og trække på Rismarksvej, når de krydser Langesøstitunnelen af hensyn til fodgængerne. Det håber vi skiltene på vejen her kan hjælpe med til😊 På forhånd tak, cykelfolks👍🏼 #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygg… Så er letbanens første arbejde med at skabe plads til sporene gået i gang på Ørbækvej. Der skal bygges nye fortove, cykelstier og vejbaner, så der kan skabes et areal på otte meter i bredden til letbanen. #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse… Vejarbejde og husbyggeri side om side kræver koordination - her på Østre Stationsvej #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #borgerneshus Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fje… Fjernvarmearbejde i røg og damp i Nørregade #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby #mitodense #fjernvarmefyn
Nyheder
×