Nabo til vejarbejdet

Visualiseringer af Odense Letbane

 

Lys og indbydende. Funktionel og lettilgængelig. Moderne og urban. Nordisk stil med et tydeligt Odense-aftryk. Det er nogle af de stikord, som man kan knytte på det endelige design af Odenses kommende letbanestationer og -vogne.

 

De to primære farver, som odenseanerne vil komme til at forbinde med letbanen, bliver en lys beige, som togene bliver malet i. Samt en rød signalfarve, der indgår i logoet, og som blandt andet bliver brugt til at markere dørene i letbanevognene.

  

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Stationerne vil have samme belægning, som karakteriserer lokalområdet. Ved banegården vil perronen for eksempel være belagt med gule klinker.

 

 

Farverne er inspireret af byen Odense. Odenses arkitektur er især kendetegnet ved brugen af røde teglsten samt smukke fortove i gule klinker, som man finder mange steder. Men samtidig skal farverne jo også pege fremad – lige som letbanen. Derfor er de blevet ’knækket’ en smule over i en lysere tone for at give dem et moderne twist.

  

Odenses letbanevogne bliver i det hele taget lyse i udtrykket. Også indvendigt vil der være stor brug af lyse materialer på både gulv, vægge og loft. Sæderne vil skille sig ud, da Odense Letbane får fremstillet betræk i en varm, rød farve for at indbyde til brug. Det samme vil forskellige former for information på skærme, skilte og piktogrammer, som for kontrastens og synlighedens skyld bliver holdt i sort.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Det indvendige design er lyst og enkelt - med sæder i kvalitetsstof fra Kvadrat, som også producerer stof til mange danske møbelklassikere.

 

 

Det funktionelle spiller generelt en stor rolle i de valg, der er truffet undervejs i designprocessen. Et stort flex-areal samt ekstra døre gør for eksempel, at det er let at komme ind og ud, også når der er mange passagerer med letbanen.

 

Det går igen, når man kommer ud på perronen. Også her har der været fokus på, at tilgængelighed, brugervenlighed og flot design går op i en højere enhed. 

 

Alle letbanestationer i Odense bliver med perron i højde med vognenes gulv, så der bliver niveaufri indstigning. Ramper for enderne af stationerne og ledelinjer i belægningen sørger for, at alle kan finde vej. Røde LED-lysbånd på master vil markere stationernes hjørner, så man let kan se dem på afstand.

 

Men der er også lagt vægt på det æstetiske udtryk. Stationsdesignet vil være kendetegnet af afrundede hjørner og brug af kontraster. Perronkanten samt det meste inventar vil blive holdt i mørke farver, mens glasflader på læskurene og god belysning giver overskuelighed og tryghed. Desuden vil de fleste stationer have et træ på selve perronen – hvilket er lidt specielt for Odense Letbane.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

undefined

Stationerne bliver meget handicapvenlige. Ud over niveaufri indstigning til letbanetoget byder perronerne på ledelinjer for synshandicappede og ramper for gangbesværede.

 

 

Derudover vil designet læne sig op ad det, man i øvrigt finder i byen. Masterne til kørestrøm vil for eksempel med deres koniske form og mørke overflade ligne det, man finder på Odenses lysmaster. Mange steder vil masterne til kørestrøm derfor få en dobbelt-funktion ved at få monteret gadebelysning, så det samlede antal master i Odense kan holdes nede. 

 

På samme måde vil de mange cykelstativer, i alt 1800, som bliver placeret ved letbanens stationer, følge Odense Kommunes retningslinjer for design. Odense er kendt som Cyklisternes By. Derfor skal det være nemt at skifte mellem cykel og letbane. Det bliver også muligt at tage cyklen med i letbanen – under hensyntagen til passagerer i kørestol eller med barnevogn.

 

 

(Artiklen fortsætter under billedet) 

 

undefined

Togene er malet i en lys beigefarve. Den er inspireret af de gule klinker, man ser på mange odenseanske fortove. Den røde signalfarve, som markerer dørene, er inspireret af de mange smukke bygninger i rødt tegl, som ses i Odense. Vær opmærksom på, at denne visualisering kun er lavet for at vise letbanetogets design i et genkendeligt byrum med noget af den arkitektur, der har inspireret farvevalgene. Det er således ikke en fremstilling af, hvordan selve sporet kommer til at se ud. Det vil dels komme til at ligge i den sydlige vejside (altså længere væk), og det vil være omgivet af stenbelægning.

 

 

Der er gjort et stort og grundigt forarbejde for at sikre, at det samlede design af letbanen passer bedst muligt til byen Odense. Samt for at designet understøtter de værdier, som inputs fra odenseanere har vist er vigtige for letbanen: Et transportsystem, som er roligt, urbant, effektivt og let at bruge.

 

Det endelige design er skabt i en tæt dialog med leverandørerne af togsæt og sporarbejde – med stor inspiration fra anerkendte designbureauer, fagfolk fra Odense Kommune og ikke mindst Odense Letbanes tilgængelighedsgruppe, som består af ældre og personer med forskellige handicap og behov, for at sikre, at letbanen bliver for alle. 

  

 

 

undefined

Stationerne er markeret med en logo-stander i hver ende samt røde led-lysbånd på masterne, som kan ses fra afstand. 

 

 

Se flere billeder i fotogalleriet herunder. Kontakt kommunikationsafdelingen for at få tilsendt billeder i høj opløsning:

 

Flyv med letbanen gennem Odense

Hvordan kommer Odense Letbane præcis til at køre igennem byen? Og hvor skal stationerne ligge?

Spørg Odense Letbane

Har du et spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os.

Så langt er vi nået

Instagram @byenibevaegelse

Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letban… Den smukke bevaringsværdige platanallé på Middelfartvej skal selvfølgelig blive stående langs letbanen. Nogle af træerne må dog flyttes et par meter, for at der er plads til letbanestationen. Heldigvis findes der en sej maskine, så træerne kan flyttes med rodnet og hele molevitten, så de kan gro videre et nyt sted 👌🏻 (foto: @kennett_krebs) #byenibevægelse #odenseletbane #odenseby Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nem… Vi gør klar til at guide cyklister til SDU rundt, når semesteret begynder i morgen. Campusvej er nemlig spærret for cykler pga letbanearbejde og ny opførelse af ny tunnel til cyklister til campus. #byenibevægelse #cyklisternesby #odenseby I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det re… I Bergen forstår de at navngive stationerne, så man får lyst til at besøge dem... også selvom det regner (hvad det gør ca 300 dage om året)☔️😅#byenibevægelse #bergenbybane #bergenby I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensy… I Bergen Bybane har de været kreative med sproget i håb om at få passagererne til at tage mere hensyn til hinanden. #byenibevægelse #bergenby #bybanen Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det marker… Det sidste trafikværn bliver placeret på Vestre Stationsvej, som nu er ensrettet mod øst. Det markerer startskuddet på letbanearbejdet på stationsvejene, som kommer til at undergå store forandringer i de kommende år. Der bliver bygget boliger og erhverv på livet løs langs letbaneruten ind mod centrum. #odenseby #byenibevægelse #nyodense Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om… Kong Vinter har et fast greb om byen denne formiddag. Men det standser ikke IC-toget til Jylland. Om få år vil der køre letbane henover Middelfartvejsbroen, så der kommer tog i flere etager. #byenibevægelse #odenseby#dsb Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen… Lysende kunst i Eventyrhaven i anledning af 150-året for H.C. Andersen som æresborger i Odense. Byen er i sandhed i bevægelse denne blæsende decemberaften og fyldt med liv i bymidten og langs med det kommende letbanetracé på Albanigade.#byenibevægelse #odenseby #hca Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør… Fortovet på Højstrupvej skal flyttes for at give plads til letbanen. Derfor ser vejen ud som den gør frem til nytår, hvor arbejdet flytter over i modsatte side. Så er de nye kørebaner, der skal laves. #højstrupvej #byenibevægelse #odenseletbane Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbra… Letbaneprojektet giver ledige odenseanere mulighed for at stifte bekendtskab med bygge- og anlægsbranchen. Det gælder for eksempel Frank, som lige nu er i løntilskudsjob med håb om fastansættelse hos entreprenørfirmaet Munck, der omlægger kabler på Campusvej. Odense Letbane har via en aftale med Byg Til Vækst forpligtet sig til, at 10 procent af de beskæftigede på anlægsarbejdet skal være lærlinge eller ledige i såkaldte snusepraktikker. #byenibevægelse #odenseby #bygtilvækst Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letban… Nyt lys over Højstrupvej. Energi Fyn sætter nye energivenlige LED-lygtepæle op i sydsiden, da letbanen skal køre i den nordlige side. De bliver med det såkaldte Københavner-armatur😊 #byenibevægelse #odenseby#bolbro Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 Naboen har sat en 70 meter høj kran op. Nu begynder bygningen af TBT Tower endelig😊 I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere æ… I letbanen er vi hoppet med på kaffedillen og har investeret i en kaffetragt, så vi nu kan servere ægte, friskbrygget drypkaffe til gæsterne i vores skurvognsudstilling😊 Kig forbi Højstrupvej man-tor mellem 13-17 i denne og næste uge - og få en kaffe og en snak om letbanen.
Nyheder
×