Tal for passagerer og kørsel

Odense Letbane opgør hver måned tal for antal passagerer samt for pålidelighed og punktlighed.

Odense Letbane havde i august 2024 i alt 541.000 påstigere. Det er 12 pct. flere end i august 2023. 

I de første otte måneder af 2024 har Odense Letbane haft i alt 4,44 mio. påstigere - hvilket er en fremgang på 27 pct. sammenlignet med samme periode i 2023 (3,94 mio.). Målt i faktiske tal er fremgangen på knap 950.000 påstigere.

Påstigere
2022
2023
2024

JAN

-

485.000

571.000

FEB

-

459.000

597.000

MAR

-

537.000

575.000

APR

-

495.000

608.000

MAJ

-

506.000

566.000

JUN

339.000

290.000

540.000

JUL

363.000

240.000

440.000

AUG

468.000

482.000

541.000

SEP

536.000

583.000

 

OKT

506.000

565.000

 

NOV

522.000

620.000

 

DEC

544.000

547.000

 

Rejsende med letbanen opgøres i antal påstigere. Påstigere dækker over alle, der stiger på et letbanetog i en given periode. En passager, der skifter mellem fx bus og letbane tæller som påstiger begge steder, men er stadig kun én passager. Deri forskellen mellem påstigere og passagerer. 

 

Pålidelighed - afviklede letbaneafgange

Letbanens pålidelighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er afviklet i henhold til køreplanen.

For at sikre passagererne tillid til letbanen er det naturligvis afgørende for Odense Letbane at sigte efter en så høj pålidelighed som muligt i den daglige drift. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane.

Pålidelighed
2022
2023
2024

JAN

-

98,3

96,6

FEB

-

98,6

98,5

MAR

-

99,3

98,6

APR

-

99,7

99,7

MAJ

-

98,7

99,8

JUN

96,8

54,4*

99,7

JUL

98,4

67,2*

99,5

AUG

98,6

99,1

99,8

SEP

97,8

99,1

 

OKT

97,2

98,8

 

NOV

97,0

99,9

 

DEC

98,3

99,2

 

* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.

 

Punktlighed - tog til tiden

Letbanens punktlighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er kørt til tiden ifølge køreplanen. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane. 

Punktlighed
2022
2023
2024

JAN

-

94,5

95,0

FEB

-

95,8

95,5

MAR

-

95,8

95,6

APR

-

94,5

97,7

MAJ

-

92,9

97,2

JUN

88,3

98,1*

96,2

JUL

92,3

96,8*

97,5

AUG

90,9

93,7

97,3

SEP

91,3

93,1

 

OKT

83,2

92,9

 

NOV

78,6

85,7

 

DEC

88,0

94,2

 

* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.

 

NPS - måling af kundeloyalitet

Odense Letbane har siden august 2023 foretaget løbende målinger af kundeloyaliteten blandt letbanens passagerer. Det sker i form af den såkaldte net promoter score (NPS).

Ved NPS-målingen bliver du bedt om at rangere Odense Letbane på en skala fra 0 til 10 med afsæt i ét bestemt spørgsmål:

I hvilken grad vil du anbefale Odense Letbane til andre, fx familie, venner og kolleger 

Svarfordelingen afgør den samlede NPS-score. 9-10 trækker NPS-scoren op (promoters), 7-8 er neutrale (passives), 0-6 trækker NPS-scoren ned (detractors).

NPS-score
2023
2024

JAN

-

39

FEB

-

33

MAR

-

37

APR

-

47

MAJ

-

44

JUN

-

46

JUL

-

41

AUG

39

48

SEP

42

 

OKT

36

 

NOV

31

 

DEC

40

 

NPS-scoren beregnes ved at trække den procentvise andel af detractors (0-6) fra den procentvise andel af promoters (9-10). En NPS, der er lavere end 0, vil normalt ikke være tilfredsstillende, da der er flere detractors end promoters. En NPS på 0-30 er tilfredsstillende. 30-70 er godt, Over 70 er exceptionelt.

NPS er en anerkendt målemetode, der er vidt udbredt i erhvervslivet på tværs af virksomheder, brancher og lande.

Analysebureauet Epinion har siden december 2023 foretaget NPS-målinger på vegne af Odense Letbane. Målinger fra perioden aug.-nov. 2023 har Odense Letbane selv foretaget.

 

Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S

CVR 36478497

EAN 5798006615070