Med Odense Letbanes Rejsegaranti kan du tage en taxi og få regningen dækket af Odense Letbane, hvis du oplever én af disse situationer:
- Hvis letbanen er mere end 20 minutter forsinket
- Hvis letbanen er kørt mere end et minut før den tid, der står på afgangstavlen
- Hvis letbanen kører forbi dig, og der er mere end 20 minutter til næste afgang
- Ved skift: Hvis din første letbane er forsinket, så du ikke kan nå den næste letbane eller bus. Dog skal letbanen eller busserne holde ved samme stoppested/terminal og der skal være mindst 5 min mellem ankomst og afgang af busserne ifølge køreplanen.
- Hvis letbanen eller bussen er forsinket så meget, at du ikke kan nå skifte til anden FynBus bus eller letbanen, og hvis du som følge heraf forsinkes mere end 20 minutter til dit bestemmelsessted (rejsegarantien gælder for skift, der fremgår af køreplanen. Ved andre skift dækker rejsegarantien, hvis du har mindst fem minutter til at skifte bus eller letbanen + evt. gangtid til et andet stoppested - er der fx 3 minutters gangtid, skal du samlet have mindst otte minutter til at skifte).
Hvornår gælder rejsegarantien ikke?
Følgende situationer gør, at du ikke kan benytte dig af Rejsegarantien:
- Når Odense Letbane ikke har reel chance for at overholde køreplanen, fx under ekstreme vejrforhold (sne, isslag, kraftig blæst etc.).
- Hvis der er arbejdsnedlæggelse
- Når Odense Letbane har meldt ud på hjemmesiden og evt. via lokale medier mindst 24 timer før, at der vil være forsinkelser på en eller flere ruter. Eller når Odense Letbane har ændret køreplanen og varslet det.
- Hvis du kommer for sent til eller fra andre transportformer
- Rejsegarantien gælder kun rejser du foretager dig med Odense Letbane eller med FynBus, og ikke den del af rejsen du ville have udført med andre trafikselskaber, fly eller færger. Det vil sige, hvis din bus er mere end 20 minutter forsinket og du derfor ikke kan nå dit tog, så betaler Odense Letbane kun taxi til togstationen, ikke den videre rejse til fx København.
- Hvis I som gruppe på mindst 15 passagerer ikke har meldt jeres rejse i forhold til rejsereglerne for grupperejser. Læs regler for grupperejser.
Hvordan bruger jeg rejsegarantien?
- Tjek om betingelserne for Rejsegarantien er opfyldte.
- Husk tid, sted og rutenummer. Skriv det eventuelt ned.
- Ring efter en taxi.
- Betal for din taxi - og husk at få en kvittering.
- Udfyld refusionsskemaet og send det ind til FynBus senest 2 uger efter din rejse. Husk at sende kvitteringen fra taxien med som dokumentation for, at du har taget en taxi.
- Når vi har modtaget dit ønske om refusion af turen med taxi, undersøger vi om betingelserne er opfyldte. Er de det, så indsætter vi pengene på din Nem-konto indenfor en uge.
Jeg søger om refusion på vegne af en anden
Skriver du på vegne af en anden, er det vigtigt, at du udfylder denne fuldmagt og vedhæfter den.
Rejsetidsgarantien
Er du blevet mere end en time forsinket på din rejse med Odense Letbane grundet forsinkelser, kan du søge om refusion af din billet.
Refusion af billet kan ikke kombineres med refusion af taxa.
Det gælder følgende billettyper: Enkeltbillet fra app, webshop eller butik, pendlerkort eller rejsekort.
Vi benytter følgende satser til at beregne, hvor meget du kan få refunderet af din samlede billetpris:
25 % af billetprisen ved forsinkelse på 60-119 minutter
50 % af billetprisen ved forsinkelse på 120 minutter eller mere
Pendlere: ½ dagspris ved forsinkelse på 60 minutter eller mere
Hvis der undervejs på din togrejse opstår forsinkelser på 60 minutter eller mere, må du gerne afbryde rejsen og rejse retur til din afrejsestation på samme billet. Derudover kan du få tilbagebetalt din billet uden gebyr.
Er du blevet mere end 60 minutter forsinket på din togrejse, har du desuden ret til kompensation mod kvittering for lidt let at spise og drikke. Odense Letbane tilbyder refusion for op til 50 kr. for køb af noget let at spise og drikke fra en nærtliggende butik. Et eksempel kunne være en bolle og en sodavand.
Der refunderes ikke for køb af alkoholiske drikke, tobak, magasiner, aviser og lignende.
Der er en grænse på 25 kr. pr. person for ovennævnte refusionsmuligheder, hvilket betyder, at refusioner på under 25 kr. pr. person afvises.
Ønsker du at søge om refusion grundet forsinket rejse, skal du skrive det i kommentarfeltet, når du udfylder formularen.